Събития

Тунелът под Петрохан направи крачка напред

  24.04.2025 08:30             
Тунелът под Петрохан направи крачка напред

Правят  оценка на пътната безопасност на бъдещия скоростен път Монтана - София

Агенция „Пътна инфраструктура“ търси кой да оцени въздействието върху пътната безопасност на бъдещия скоростен път между Монтана и София с тунел под Петрохан. Пусната е обществена поръчка с прогнозна стойност над 52 хил. лв. без ДДС. Оферти се подават до 13 май, а финансирането е осигурено от държавния бюджет.

Проектът за тунел под „Петрохан“ се реализира поетапно, какъвто е стандартният процес за големи инфраструктурни обекти. През октомври миналата година АПИ подписа договор за изработване на идеен проект.

Настоящата поръчка за оценка на пътната безопасност е следваща стъпка, задължителна по закон, преди да се премине към детайлно проектиране и строителство. В следващите фази предстоят още екологична оценка, технически проект и поръчка за избор на строител.

Очаква се чрез оценката АПИ да получи яснота дали и как новият път ще намали броя на пътно-транспортните произшествия в региона. Докладът ще включва и икономически анализ от типа „разходи-ползи“, който ще сравни различни алтернативи за трасето.

АПИ иска да бъдат  анализирани минимум три възможни варианта - първият – запазване на сегашната пътна инфраструктура без интервенции,  вторият – ново трасе с по две ленти за движение във всяка посока и проектна скорост между 80 и 110 км/ч, третият – подобен на втория, но с добавена аварийна лента във всяка посока.

Всички алтернативи ще бъдат подложени на оценка по ключови показатели, като бъдещ трафик, аварийност, ефективност и влияние върху съществуващата пътна мрежа.

Според официална информация от АПИ трасето на бъдещия скоростен път трябва да започне от обхода на Монтана. Краят му би трябвало да е при Софийския околовръстен път с връзката на магистрала „Европа“. Приблизителната дължина е около 82 километра.

Скоростният  път Монтана – София с тунел под Петрохан е ключов елемент на националната и европейската транспортна мрежа. Направлението София – Петрохан – Берковица – Монтана – Лом е най-прекият път от столицата до Дунав, но заради  старопланинския проход по него целогодишно е забранено преминаването на камиони над 12 това. През последните две години заради строителството на Мездра – Ботевград през лятото през Петрохан се пускат ТИР-овете в посока Монтана – София. 

СИТ



Община Мизия – водещ партньор в нов проект по Програма „Образование“ 2021–2027
От днес до 26 април частично се ограничава движението на пътя Видин - Монтана
Спипаха тийнейджъри с пет шишенца метадон
Работна среща на общинската администрация със спортните клубове се състоя преди обсъждането на бюджета във Видин
Ватиканът едва поема наплива от желаещи да се сбогуват с папа Франциск
Награди за програмистите на ППМГ Враца от Националната конференция ИТА