Правят оценка на пътната безопасност на бъдещия скоростен път Монтана - София
Агенция „Пътна инфраструктура“ търси кой да оцени въздействието върху пътната безопасност на бъдещия скоростен път между Монтана и София с тунел под Петрохан. Пусната е обществена поръчка с прогнозна стойност над 52 хил. лв. без ДДС. Оферти се подават до 13 май, а финансирането е осигурено от държавния бюджет.
Проектът за тунел под „Петрохан“ се реализира поетапно, какъвто е стандартният процес за големи инфраструктурни обекти. През октомври миналата година АПИ подписа договор за изработване на идеен проект.
Настоящата поръчка за оценка на пътната безопасност е следваща стъпка, задължителна по закон, преди да се премине към детайлно проектиране и строителство. В следващите фази предстоят още екологична оценка, технически проект и поръчка за избор на строител.
Очаква се чрез оценката АПИ да получи яснота дали и как новият път ще намали броя на пътно-транспортните произшествия в региона. Докладът ще включва и икономически анализ от типа „разходи-ползи“, който ще сравни различни алтернативи за трасето.
АПИ иска да бъдат анализирани минимум три възможни варианта - първият – запазване на сегашната пътна инфраструктура без интервенции, вторият – ново трасе с по две ленти за движение във всяка посока и проектна скорост между 80 и 110 км/ч, третият – подобен на втория, но с добавена аварийна лента във всяка посока.
Всички алтернативи ще бъдат подложени на оценка по ключови показатели, като бъдещ трафик, аварийност, ефективност и влияние върху съществуващата пътна мрежа.
Според официална информация от АПИ трасето на бъдещия скоростен път трябва да започне от обхода на Монтана. Краят му би трябвало да е при Софийския околовръстен път с връзката на магистрала „Европа“. Приблизителната дължина е около 82 километра.
Скоростният път Монтана – София с тунел под Петрохан е ключов елемент на националната и европейската транспортна мрежа. Направлението София – Петрохан – Берковица – Монтана – Лом е най-прекият път от столицата до Дунав, но заради старопланинския проход по него целогодишно е забранено преминаването на камиони над 12 това. През последните две години заради строителството на Мездра – Ботевград през лятото през Петрохан се пускат ТИР-овете в посока Монтана – София.
СИТ