Събития

Днес е Световният ден на хляба

  16.10.2025 08:00             
Днес е Световният ден на хляба

Световният ден на хляба се отбелязва всяка година, заедно със Световния ден на прехраната, по инициатива на Организацията по прехрана и земеделие на ООН (FAO). Целта на този ден е да привлече вниманието към качеството на хляба, ползите за здравето, усилията на хлебарите и значението на продоволствената сигурност в световен мащаб. 

16 октомври е избран, защото на  този ден през 1945 година  е създадена FAO – Организацията на ООН за прехрана и земеделие, а целта била да се подобри производството, дистрибуцията и консумацията на храна, особено на хляб след края на Втората световна война.

На 16 октомври в цял свят се отбелязва значението на хляба като символ на прехраната, живота и благоденствието, а в българската традиция той има изключително важно място. 

Отбелязват се трудът и майсторството на хората, които произвеждат хляб. 

На 16 октомври различни организации инициират  печене на хляб и споделянето му с други хора.  Разменят се рецепти и снимки, свързани с хляба. 

Провеждат се образователни инициативи и посещения на хлебозаводи, особено в детски градини и училища. 

 

Българинът и хлябът

Приготвянето на хляб е една от най-старите практики на съвременната човешка цивилизация. В началото човекът се е хранил с каши от цели или натрошени зърна и грубо замесени пресни питки от раздробени зърна. Археолозите са открили каменни ръчни мелници – хромели, от около 6000 г. пр. Хр., с които се е мляло зърното. Около 5000 години пр.н.е. в Египет и Вавилон започва приготвянето на изпечен бухнал хляб от „узряло” тесто. Бухването се получило случайно, при ферментация – забравеното тесто станало кисело и се образувал т.нар. кисел квас. По-късно приготвянето на бухнал хляб се разпространява в Европа. Като ферментиращо вещество се използвал ферментирал сок от грозде или воден извлек от диворастящ хмел.

Хлябът присъства в целия жизнен път на човека - в радост и скръб, от раждането до смъртта, в делник и празник. Според технологията на приготвянето той е квасник и пресен.

Сведения за хляба по нашите земи намираме в пътеписите от ХVІ-ХІХ в. Те съобщават за бързо приготвен безквасен хляб, пита или погача. Този хляб се приготвял малко преди хранене, замесвал се с вода и брашно, изпичал се върху гореща пепел или на жар между две керемиди, или пък в огнище, покрито с жар. Хлябът без квас, наричан пресен, се меси от пшенично, ръжено или царевично брашно, вода и сол. Пече се върху жарава, пепел или в подница – плитък глинен съд с похлупак (връшник). Този хляб не се реже, а се чупи.

От сведенията на пътешествениците се вижда, че българите са познавали и кваса, защото приготвяли хляб квасник. Според исторически документи в края на XIX век хлябът с квас има по-голямо място в народната култура. Той изисква повече време и по-голямо умение. Пресният хляб също не загубва своето място в бита -  той се меси, когато неочаквано дойде гост и в някои определени обреди.

В народните представи хлябът е душа.

Затова и топлият хляб се нарича „душица”. Не се реже или боде, за да „не се мушат душите”. Това вярване е намерило място в обичаите при погребение. Веднага след като почине човек, се меси пита „пътнина”, с която изпращат покойника на оня свят за  „да му е пътнина на душата”.

Когато се роди дете, се меси прясна пита за покровителката на родилките Св. Богородица. Наричат я Богородична пита,  или бърза пита. С тази пита посрещат новия човек.

Питата пък, която се меси на Бъдни вечер в чест на Богородица е връзката  със света на прадедите. Безквасен хляб пък се прави за здраве и за омилостивяване на митичните същества. Против болести като чума, шарка, винаги се меси прясна пита, която се маже с мед и се раздава за здраве на празника на Св. Харалампи и на Св. Варвара. Прясна пита се приготвя и за здравето на добитъка на Власовден, в деня на Св. Спиридон и на Св. Модест. При епидемии и срещу вампири се оставя топъл хляб в торбичка в чуждо село и се вярва, че така се извежда от селището болестта или демонът.

Безквасен хляб се оставя и в чест на орисниците, които идват да определят съдбата на новороденото. Сватбата също започва със замесването на квас за сватбените хлябове в двата дома на младоженците. Брашното се пресява през три сита от три моми. Замесването се извършва от зълва и девер. Водата е мълчана (донесена в пълно мълчание) и ненапита. Добавя се квас, взет от три добри семейства. При сватбените обреди безквасен хляб се меси при обичая засевки, с който се поставя началото на сватбата, при посрещане на невестата, при първата брачна нощ на младоженците и след нея. Хлябът с квас пък се приготвя за кума и за сватовете. Пресен хляб се меси и при първа оран, за нова къща, за Нова година.

Всекидневният хляб се меси от ръжено брашно, от пшеница или от смесено брашно от ръж, пшеница и царевица. Обредният хляб е само от чисто пшенично брашно. Според народните вярвания, ако тестото не втаса – има направена магия. Затова срещу деня на месенето и на самия ден се спазват редица забрани, не са разрешени и полови контакти. Качеството на хляба се определя от кваса. Оттам идва и израза: „Такава му е закваската”. За появата на кваса у нас има данни още от ХV-ХVІ в., но вероятно е бил познат по-рано. Най-старият начин за получаването му е като се замеси брашно, вода и сол до гъста каша и се оставя да втаса в гърне. След месенето се оставя тесто, което се прави на питка, покрива се с брашно и се използва като квас за следващото месене.

Особено хубав е хлябът, приготвен от счукан и попарен нахут, наричан сладък квас, сладник, слънчев хляб. Приготвеният квас се пази в съдове от глина или дърво. Омесеното тесто се завива с месал и остава да втаса. Хлябът се пече в подница, пещ или фурна. Пещта навлиза в бита на българина в края на XIX – нач. на XX в.

Квасът е символ на благополучие.

Вярва се, че ако някой го открадне, нещастие ще сполети дома. Затова съществуват много забрани -  квас в неделя не се докосва, не се дава в заем след залез, не се взема от къща с болен от шарка, с току-що родило се дете или доведена булка. Обредното приготвяне на нов или млад квас се прави около Игнажден, Коледа и Нова година, както и около Великден и Гергьовден. На Велики четвъртък малките моми за пръв път замесват нов квас, от който се приготвят великденските хлябове. Рано на Гергьовден стара жена или вдовица събира роса от житните класове и с нея замесва брашното. Квасът носи белезите на живо същество: той расте, остарява, затова трябва да се подмлади, т.е. поднови.

В наши дни традицията за домашно приготвяне на хляб отново навлиза в бита на българина. През 2009 г. в Габрово е създадена хлебна къща „Св. Христофор”, която организира мрежа от такива къщи и училище за месене на хляб. Млади хора се събират да месят хляб и в апартаменти, като част от тази мрежа. Хлябът се меси с квас, както в стари времена. Той е уникален по вкус и външен вид. Накрая върху хляба се слага печат – просфора, както са правили едно време бабите ни. Печатът е от дърво във форма на кръст, със специално изписани неща върху него. Така хлябът е благословен. В хлебната къща се събират най-различни хора, от най-различни възрасти, месят заедно хляб и го пекат в стара пещ.

В  Световния ден на хляба  Оряхово организира  благотворителна изложба - базар на обредни хлябове и тестени изделия. Инициативата е на читалище  "Надежда 1878". Изложбата започва в 11 часа и ще продължи до 17 часа. Събраните средства са за  Дарителски фонд "Участвам, дарявам, променям".

СИТ



По инфраструктурни обекти за над 30 млн. лв. работи Бяла Слатина
СК "Бдин 77" записа силно представяне на Купа "Черно Море"
ДПС-Ново начало ще променя закона за НСО, за да може Радев да се откаже от охраната си
Природата между редовете – ученици от IV ОУ „Иван Вазов“ - Монтана с мисия и признание
В Белоградчик се поклониха пред загиналите в Сръбско-Българската война
Как да пием разумно и защо няма „по-безопасен“ алкохол