Инж. Лазаров, какво наложи увеличението на такса „смет“
Отлагаме тази непопулярна мярка от доста време, но вече е невъзможно да се справяме качествено с извършването на услугите по чистотата със сегашните такси. Предложих тази стъпка с огромно нежелание, но пазарните условия до голяма степен диктуват нашата икономическа политика. Разходите по поддържането на чистотата са много големи и те постоянно се увеличават – ежегодно генерираме все повече отпадък – например през 2019 г. е бил 2 216.04 тона, през 2023 г. - 2 362.54, а очакваното количество за 2024 година е около 2 400 тона.
Освен това външните фактори са сериозно финансово предизвикателство – повишена е таксата на регионалното депо за отпадъци в Монтана повече от два пъти, почти двойни са и отчисленията по Закона за управление на отпадъците, нови са цените на горивата, увеличена е значително минималната работна заплата, съответно и разходите за заплати в сектор „Чистота“, а за периода 2019 - 2024 година официалната инфлация, съгласно данните от НСИ с натрупване е в размер на 39 %. От 2024 година беше въведено разделно събиране на зелени отпадъци на територията на общината, което води до допълнителни разходи на годишна база в размер на 50 000 лв. за тяхното обслужване.
Накратко - план-сметката на разходите за 2024 година е 1 536 600 лв., а за селдващата година - 1 712 100, увеличението е с 11,4%.
Знам, че това решение предизвиква въпроси, но e невъзможно да се жертва качеството на услугите по почистване, събиране на отпадъци и тяхната преработка заради евтина популярност. Защото те са от съществено значение както за качеството ни на живот, така и за развитието на местния туризъм.
Кога бе увеличавана таксата в община Вършец, преди последното решение?
Последно таксата за тази услуга е вдигана през 2019 г. Затова и съпоставката която правя, е на тази база. Това е доста дълъг период, през който всички разходи рязко се увеличиха. Като равносметка в числа ръстът на разходите за периода е 84 %.
Ние със собствени средства постоянно дофинансираме разходите, за да смекчим тежестта за хората. За тази 2024 година сумата е 686 600 лева, за 2025 година се очертава да бъде 862 100 лв., което е непосилно за бюджета на общината. Не можем безкрайно да увеличаваме средствата за дофинансиране. Просто защото в малките общини като нашата, бюджетите са малки. Тези пари трябва да се вземат от друго перо, което се финансира с местни приходи – осветление, спортни и пенсионерски клубове, еднократната помощ за новородено и издръжката на социалния патронаж. Не смятам, че е справедливо, защото това възпрепятства изпълнението на тези услуги.
Има и друго – освен, че е услуга, а знаем, че всяка услуга се заплаща, тази такса е част от нашата солидарна отговорност към общите дела. За това е редно съвестно да изпълняваме този наш ангажимент като навреме внасяме нашите задължения. Защото и събираемостта е проблем. Ето защо се наложи да предприемем действия за увеличаване събираемостта от такса битови отпадъци, както и да приемем нови размери на промилите по отделните компоненти. Но отново общината ще дофинансира дейността с 427 100 лв., с което ще намалим тежестта за гражданите.
Таксата „смет“ включва няколко компонента. Кои са те?
Общата план-сметката за 2025 г. възлиза на 1 712 100 лв. Тук се включват разходи за сметосъбиране, сметоизвозване и обезвреждането в депа или други съоръжения на битовите отпадъци, както и за поддържането на чистотата на териториите за обществено ползване в населените места. С услугите по събирането, извозването и обезвреждането в депа или други съоръжения на битовите отпадъци, както и за поддържането на чистотата на териториите за обществено ползване в населените места са обхванати всички населени места на Община Вършец - Вършец, Спанчевци, Долно Озирово, Горно Озирово, Долна Бела Речка, Горна Бела Речка, Стояново, Черкаски и Драганица.
Веднъж седмично се извозват битовите отпадъци във всеки квартал на града и във всички села, централната градска част и хотелите извозването е два пъти седмично. Четири пъти месечно за всеки един от кварталите в града се извозват растителните отпадъци и по веднъж месечно в селата при заявка на кметовете и кметските наместници. Постоянен е и ангажиментът за поддържане на чистотата на обществените места във всички селища.
Бихте ли дали по-подробен разчет на тези разходи. Как се разпределят тези над милион и седемстотин хиляди лева по компоненти?
Финансовият екип на Общината и аз сме работили дълго време по финансовата рамка. Математиката е точна наука и не признава други аргументи.
Разходите за осигуряване на съдове за съхраняване на битовите отпадъци са 21 000 лв.
За събиране на битови отпадъци и транспортирането им до депото за обезвреждането им – 300 700 лв. на база приетия график за извозване на отпадъците за град и селата.
Разходите за проучване, проектиране, изграждане, поддържане, експлоатация, закриване и мониторинг на депата за битови отпадъци или други инсталации, или съоръжения за обезвреждане, рециклиране и оползотворяване на битови отпадъци, включително и отчисленията по чл. 60, ал. 2 и чл. 64, ал. 1 от Закона за управление на отпадъците /ЗУО/ - 431 300 лв. Тази сума се внася по сметка на РИОСВ – Монтана.
Разходите за поддържане на обществени места като улични платна, площади, алеи, паркови и други територии от населените места, предназначени за обществено ползване са 959 100 лв.
Община Вършец е общината с най - много зелени площи и паркове над 300 дка. на територията на област Монтана, който изискват много средства за постоянно поддържане и облагородяване.
Увеличението на средствата в план-сметката е основно от ръста на минималната работна заплата с полагащите се социални осигуровки към нея, която се е увеличила от 560 лв. за 2019 г. на 1077 за 2025 г.
За периода 2019 – 2024 година количеството на извозените битови отпадъци се е увеличило с близо 200 тона.
За периода 2019 г. – 2024 г. таксата на Регионалното депо за отпадъци от 36,58 лв. на тон се е променила на 78.90 лв. на тон, а отчисленията по чл. 60 и чл. 64 от ЗУО от 62.50 лв. на тон са станали 100.55 лв. на тон. почти двойно – от 62,50 лв. на 100,55 лв. за последната година.
Всичко това подробно и прецизно е изчислено и представено в план-сметката за битови отпадъци за 2025 година.
Какво още бихте искали да кажете на хората в общината?
Обръщам се към всички с призив да са коректни данъкоплатци. По-голямата събираемост ще облекчи работата по услугата и ще подобри нейното качество. Постоянното увеличаване на генерирания отпадък е също основен проблем – използването на еднократни опаковки предизвиква лавина от отпадъци. И това е световен проблем.
Нужно е, и това ще е основна посока в нашата работа по отношението на отпадъците, да се доразвие разделното събиране на отпадъците в града и в селата. Основна посока ще трябва да е мотивирането на хората да изхвърлят разделно. А какъв по-голям мотиватор от спестяването на средства – защото по наши данни по-голямата част от отпадъците са за разделно събиране. Ако те съвестно се изхвърлят разделно, ще се намали значително количеството отпадък за депониране в Монтана.
В тази посока е и вече изградената компостираща инсталация, което се надяваме също да доведе до намаляване на количеството на отпадък, който ще се транспортира до депото в Монтана.
Но това е отговорност на всички нас като жители на общината. Нека бъдем отговорни и с мисъл за бъдещето.