България притежава голям стратегически транспортно-търговски потенциал в региона на Югоизточна Европа и Балканите, чрез увеличаване на фериботните линии с Румъния, каза народният представител Петър Петров от „Възраждане“.
Той повдигна темата за все още незапочнат от страна на България национален трансграничен проект за изграждането на фериботна връзка между град Лом и община Бъйлещ в Румъния, при тамошното село Раст (Расту), откъдето минава румънският републикански път 55А.
Петров се обърна към служебния министър на транспорта и съобщенията Красимира Стоянова с въпрос за конкретни действия, които могат да бъдат предприети за реализация от българска страна на проекта за фериботна връзка.
„Възраждане“ считат, че темата за транспортната свързаност между България и Румъния, като членки на Европейския съюз, е първостепенна за икономическото развитие, конкретно на Северна България. Ако бъде реализиран един такъв проект за фериботна връзка между България и Румъния в района на град Лом от българска страна, то той ще облекчи значително натовареността на тежкотоварния автомобилен трафик и опашките на двата моста от българска страна. Освен това ще засили инвеститорския интерес и ще спомогне за икономическото развитие на община Лом, а оттам и на област Монтана. Не само ще даде тласък на развитието на туризма, а и ще засили културните връзки между дунавските райони на България и Румъния.
Проектът следва да бъде осъществен в тази част на страната с румънската граница в района на пристанището на град Лом, тъй като Лом е един пристанищен град с вековни традиции – там е най-старото пристанище у нас, създадено още през 1838 г.
Желанието за реализация на такъв проект е било манифестирано както от българска страна, така и от румънските местни и държавни власти още през 2007 г., по тогавашната европрограма „ФАР-Трансгранично сътрудничество“.
Проблемът е, че от българска страна вече повече от 16 години не е сторено абсолютно нищо в това направление. А пък от румънска страна до 2010 г. в изпълнение на своето желание за връзка с българския бряг при град Лом, с пари по програма ФАР е изградена цялата необходима прилежаща пристанищна инфраструктура за бъдещия ферибот. Сега тя стои готова, но неизползваема.
За последно темата за изграждането на ферибота при Лом е била повдигната през 2010 г. по време на международната среща „Дунавската стратегия - шанс за регионалното развитие и благоустройство“, с домакин Община Лом, където тогава фериботният комплекс е бил обявен като приоритетен за областта. Впоследствие този проект е включен в българското предложение за Дунавската стратегия, без никакви последващи действия.
В своите мотиви Петър Петров посочи, че град Лом е изключително подходящ за изграждането на фериботна връзка с Румъния, защото пристанището в Лом е от национално стратегическо значение като пресечна точка на двата Паневропейски коридора №4 и №7, определени някога от Европейския съюз за приоритетно развитие.
Освен това пристанището има пътни връзки с вътрешността на страната и електрифицирана жп линия към българската железопътна система. Транспортното значение на града е голямо и за региона, и за област Монтана, тъй като Лом е свързан с областта посредством републикански път към международно шосе Е79, което е важно за тежкотоварния автомобилен трафик. Предстои Министерството на транспорта и съобщенията да отговори по време на следващия петъчен парламентарен контрол в Парламента дали институцията ще се ангажира с реализацията на този проект от българска страна.