България

Представиха методи за справяне с агресията в училище

  08.04.2024 16:21             
Представиха методи за справяне с агресията в училище

Емоционалната интелигентност е ключов фактор в съвременното образование, което цели да превърне училището в по-мирно и вдъхновяващо място за децата. Във Варна се проведе обучителен семинар посветен на социалното и емоционално изучаване, в който се включиха учители,  психолози и директори на образователни заведения от областта. Целта е да се обменят нови методи  в изграждането на здравословна емоционална среда в училището и детската градина. 

Как да се справят с емоциите на децата – малки и големи, как да постъпят, когато в училище се проявява насилие или агресия и какви методи да използват – на тези въпроси отговори организаторът на срещата Полина Коцева, която е международно акредитиран специалист по емоционална интелигентност. Тя посочи, че всички се нуждаем при даден казус да имаме умението да реагираме по най-правилния начин и даде пример за успешна практика за борба с агресията, която се концентрира върху силата на защитника:

„Защитникът е свидетелят. Знаете, че свидетелите са най-многобройната група деца, които са засегнати от акт на насилие. Ние искаме да ги превърнем от мълчаливите свидетели, тези които се притесняват да споделят, за да не бъдат обявени за издайници или предатели, да знаят по какъв начин да потърсят подкрепа. И тук се разчита на доверения възрастен до всяко едно дете. Обикновено учим тези защитници да не се намесват, когато видят акт на насилие, защото това може да ги направи на свой ред или жертви или насилници. В такива случаи те трябва по най-бързия начин да намерят възрастен, който е най-близо до тях. На свой ред се очаква и възрастният да е подготвен. Да се намеси, но не като назидател, а като човекът, който трябва да възстанови мира. Да намери причините за конфликта. “

Социалното и емоционално изучаване е залегнало в образователната система на Средното училище „Димчо Дебелянов“ във Варна от няколко години, коментира за Радио Варна директорката Калина Нушева, която беше на обученето. В почивни дни екипът се събира с ученици и родители в една неформална среда, където не са в ролята, която имат в училище. И резултатът е, че учениците търсят и споделят с учителите повече. В случаи на насилие в училището се справят с екипна работа – заедно работят психолози и педагогически съветници, включително и на институции, които имат съответното отношение и установяват, че когато има институционално взаимодействие има и разрешаване на ситуацията.

Пример за справяне с насииле в детска градина даде Милка Тодорова, учителка в Горна Оряховица:

„Заставам до детето, което проявява агресия на неговото ниво, ниско долу трябва да бъдеш, и го приканвам да започнем да броим до 10. Целта на този подход е да бъде отклонено вниманието на детето и да преминат шест секунди, след което започва успокояване на детето и методът има ефект.“ 

Всеки случай на насилие или агресия изисква конкретен подход и затова е важно педагозите да познават много и различни методи, за да реагират адекватно, каза още Полина Коцева. Тя организира еднодневен курс с родители във Варна на 27 април. /БНР

 



Франция и Япония ще започнат разговори относно сделка за реципрочен достъп на войски
Лоша прогноза за времето премества на друга дата откриването на туристическия сезон на остров Света Анастасия
Мартин Харизанов и ”Благотворни приятели” с мащабна дарителска акция за Великден
Модерен физкултурен салон се изгражда в училище „Иван Вазов" във Вършец
Световната награда на ЮНЕСКО за свобода на медиите е присъдена на палестински журналисти в Газа
Кръстът, потопен в язовир край кюстендилското с. Горна Гращица, засия преди Великден