Бизнес Събития

Кошмарните пътища на Северозапада СНИМКИ

  18.08.2023 10:00             
Кошмарните пътища на Северозапада СНИМКИ

Ремонтът на участък от новия Е-79 между Мездра и село Люти дол, който тормози това лято шофьорите, отвори доста въпроси и ги постави на дневен ред. Кошмарният трафик в горещините по прашните и недобре подготвени шосета във Врачанско предизвика големи проблеми на всеки, тръгнал от Северозапада към столицата или на път за морето. Липсата на добри трасета, по които да минават хиляди превозни средства дневно, можеше да се предвиди и по-рано. Това предизвика нашето разследване, а работата на терен доказа доста неприятни факти. 

 

Георги Александров

До какво доведе затварянето на участък от Е-79

Тотален хаос – така най-кратко може да се опише положението, което настъпи след 10 юни – датата на затварянето на пътя от Мездра до Ботевград заради изграждането на един от трите лота – този между железничарския град и Люти дол.

Камионите, които са най-големия проблем на трафика в региона, първоначално бяха пропускани в едната си посока – към столицата през Петрохан. След намесата на наши депутати Агенция „Пътна инфраструктура“ осъзна, че машините от 20-40 тона не могат да пъплят по старопланинския проход и спряха ТИР-овете. Пуснаха ги през Криводол – Борован – Бяла Слатина – Кнежа или през Мездра и Роман. Да, но около месец издържа мостът в мездренското село Горна Кремена, преди да започне да пропада и второто трасе също беше спряно.

Мостът в мездренското село Горна Кремена няма да се ползва скоро, това стана ясно от изявление на директора на областното пътно управление във Враца инж. Веселин Николов. Според него в момента тече обществена поръчка за изграждане на ново съоръжение над реката, а състоянието на моста е такова, че не позволява през него да преминават превозни средства. В основата си мостът е здрав, но край него се свлича земна маса и го компрометира.

Докато не бъде избран изпълнител за съоръжението, трафикът между Мездра и Роман, който е през Горна Кремена, ще бъде отбиван през обхода и четвъртокласния път през село Долна Кремена.

Шофьори недоволстват и от състоянието на обходния път за София през планинските села, като критичен е участъкът между Челопек и Лютиброд. От ОПУ – Враца планират да извършат авариен ремонт и да позакърпят огромните ями, които са се отворили в отсечката. На този етап обаче не се знае кога това ще бъде възможно, тъй като и през почивните дни движението по този път е доста интензивно. 

Протестът в Девене донесе 2 км асфалт

Първият маршрут пък временно беше блокиран от справедливите искания на жителите на село Девене, които след 2-годишно ходене по мъките доживяха ремонт на 2-километровия път през населеното им място. Но с ремонта се върна старата заплаха и тежките камиони отново се върнаха в Девене. Преди дни в криводолсккото село Осен пък турски тираджия влетя в селски двор и събори къща.

В Криводол вече готвят гражданско неподчинение и протести, тъй като на 15 септември - след старта на новата учебна година, никой не гарантира сигурността на децата им. А пътят на ТИР-овете преминава край най-голямото училище в града...

Пътят към София – Мисия невъзможна

Критично изглежда и пътуването на леки коли и возила до 3.5 тона от Враца към София. Маршрутът преминава през планинските села Паволче и Челопек, а след това по компрометиран път до Люти брод, през който има огромни дупки и две коварни прекопавания на платната по ширина. Ограниченията от 40-50 км/час не спират изнервените шофьори да натискат педала, особено след Люти брод, но там ги чакат нови неприятни „изненади“ – тясно шосе и остри завои, в които дори пилоти от рали кроса биха започнали да повръщат. Има и едно "неповторимо" кръстовище, което поставя на изпитание дори шофьори с 30-годишен стаж зад волана.

Все повече минават по трасето между Крета и Ребърково

Общинската управа на Мездра показа, че знае как да реагира и намери резервно трасе в Северозапада, за да облекчи трафика от и за Дунав мост 2 на леки и лекотоварни автомобили. Със свои средства местната власт ремонтира селския път между Крета и Ребърково. Сега по трасето, което доскоро беше засипано само с чакъл, вече се минава по-лесно, тъй като фракцията беше засипана и валирана с фрезована асфалтова смес.

Покритието не е идеално, но маршрутът е за предпочитане пред „слаломирането“ през селата Паволче, Челопек и Люти брод, откъдето доскоро минаваха жителите на Мездра и общината, в опит да преодолеят несгодите от спрения Е-79.

През последните две седмици, откакто отсечката между Крета и Ребърково е пусната в движение, все повече автомобили преминават по нея, а шофьорите разказват на свои приятели и познати. 

„Изненади“ дебнат на всяка крачка

Пътуването от Враца до София вече се извършва за повече време, коства повече пари и най-вече нерви на шофьорите. Въпрос на време е да се случи и някое нещастие. Разстоянието от Враца до Ботевград - около 50 км, се взема за 60-70 минути /при нормално, а не екстремно шофиране!/, а между Ботевград и София - пак около 50 км - за 30 минути.

Но и това не е всичко. Пътят, който преминава през Лютидол, крие още „бомби“. Малцина знаят, че фирмата, която е ремонтирала резервното трасе, докато трае строителството на новия скоростен път, не е изградила напълно канализацията за отвеждане на дъждовна вода в мездренското село. Така при всеки обилен дъжд, реките започват да текат направо през Лютидол, установи проверка на „Конкурент“. По наша информация, завършена е 1/3 от общата дължина. За другите две трети от отводнителната канализация – никой не знае нищо.

Проблемите не спират, а се увеличават

Проливните дъждове от края на пролетта доказаха проблемите с отводняването и по стария Е-79, който преминава през Люти дол. Тонове земя и чакъл се изсипаха по шосето, понесени от високите приливни количества на скатните води.

По този повод имаше дори проверка служебното МОСВ, която доказа, че няма нарушения, а коритата на реките изобщо не са запушени.

За проблема в екоминистерството са сезирани от бизнесмена Тони Йорданов, който като съвестен гражданин подава сигнал. Един от най-големите инвеститори в Северозапада описва до ведомството проблемните участъци, които според него са „запушени“ със земя и строителни материали: дерето край бензиностанция „Пегас“, дере вляво от платното край същия обект, водосбор и дере край Мала река, речното корито на Мала река през Люти дом, дере при новостроящ се тунел №1…

Според информацията, с която неофициално разполага „Конкурент“, проверките са установили липса на нередности, а проводимостта на реката е нормална. Установени са известни количества материали – фрезован и нефрезован асфалт, и фракция, които според проверката на РИОСВ – Враца са били складирани на зони, определени като обслужващи строителството на Е-79. Констатацията е, че всичко това е съгласувано със собственика на съответните имоти.

Проверката е установила свличането на строителни материали край изграждащите се тунели, които обаче не са се отразили на водните обекти и тяхното функциониране. От екоинспекцията са написали, че не са установили изхвърляне на земни и скални маси върху горски територии.

7 акта, но нито една санкция

Констатацията е на фона на 7 акта, съставени на фирмата-строител, които са „паднали“ в съда, тъй като магистратите преценили, че изхвърлените строителни материали не са отпадъци по смисъла на закона и екоинспекцията не може да казва къде и как да бъдат изхвърляни.

Вероятно вече е ясно защо след поройните дъждове от юни т.г. имаше толкова разпилени строителни материали – както по трасето на стария Е-79, така и край новостроящото се скоростно шосе. Още по-важно е кой ще гарантира, че наесен, когато отново се очаква да има дъждове, проблемите няма да започнат с нова сила, а новото шосе – затлачено с неопасни строителни материали? За размера на бедствието засега напомня електрически стълб, който е наклонен на около 45 градуса и по който тече електричество.

Странно е и защо по новия „път“ през Лютидол има отводнителна канализация само на 1/3 от обекта, а в съседните села Рашково и Радотина /през които също преминава ново трасе/ - на 100% от него. Кой е отговорен и дали става дума за недоглеждане от фирмата-строител или за неглижиране на проблема?

Обявеният срок от строителя е декември 2023-а, но никой не е гарантирал, че в края на годината шофьорите ще преминават по нов скоростен път между Ботевград и Мездра. Проверка на „Конкурент“ 2 месеца след спирането на трафика между Мездра и Ботевград установи липсата на строители по трасето в делничен ден. От илюстративните снимки пък се вижда, че трябва да се случи чудо, за да бъде завършено каквото и да е по трасето между Мездра и Ботевград през следващите 4 месеца.