Skoda е една от петте най-стари марки за производство на автомобили в света. Нейното зараждане може да се проследи до началото на 20-ти век. Въпреки двете световни войни, които значително променят курса на историята, Шкода не просто оцелява, а продължава да се развива и да създава качествени автомобили, които стават изключително популярни - особено в Централна и Източна Европа.
В наши дни Skoda продължава да бъде успешна марка в групата на Volkswagen, предлагайки широка гама от автомобили, които са известни с отлично качество, надеждност и икономичност. Новите модели като Scala, Kamiq, Karoq и Kodiaq са доказателство за постоянния напредък на марката и нейното стремеж към иновации и съвременни технологии.
Днес ще ви разкажем забележителната историята на Skoda като марка и ще ви споделим някои не толкова популярни факти за нейното развитие като част от групата VWAG.
Създаването на Шкода
За начало на компанията се счита 1895 година, когато двама партньори с едно и също малко име (Вацлав) започват да произвеждат велосипеди. Компанията им бързо постига успех и само година преди края на века Лаурин и Клемент започват да разработват мотоциклети. През 1905 година представят и първия си автомобил - Voiturette A. Това е наистина революционно за времето си и, както вече споменахме, превръща компанията в един от най-старите производители на автомобили в света.
Обединението на L&K и Skoda
Впрочем, по онова време фирмата все още носи името на своите създатели, Laurin & Klement. През 1924 обаче във фабриката им избухва пожар, който разрушава голяма част от нея. Това става поводът за обединение със Skoda - инженерен гигант, който по онова време произвежда метални елементи за промишлеността и военната индустрия. След обединението Skoda се отдава на производството на леки автомобили.
По време на втората световна война много от заводите в Европа са преобразувани, така че да обслужват нуждите на армиите. Това се случва и с автомобилните заводи на Шкода, които започват да произвеждат военни камиони и части за оръжия.
След края на войната, Чехословакия става част от социалистическия блок. Заводите на Шкода са национализирани и започват да се наричат “Заводи Владимир Илич Ленин”, като отново започват да произвеждат леки автомобили. В продължение на 2 десетилетия Шкода се радва на добра репутация и дори изнася част от продукцията си в САЩ. Вследствие на студената война обаче това става все по-трудно и в края на 80-те години компанията е изправена пред фалит.
90-те години и VWAG
Безкръвната революция в Чехословакия от 1989 г. дава нови възможности за развитие. Автомобилната компания е приватизирана, а през 1991 Volkswagen придобива голям процент от нея. Това партньорство изстрелва Skoda на съвсем ново ниво в нейното развитие.
През 1996 се появява на пазара един от най-легендарните модели на марката: Skoda Octavia. Партньорството между Skoda VAG групата води до неочаквано предимство за собствениците на Шкода: трите марки започват да използват взаимно съвместими части. Например, автомобилите Audi A3, Volkswagen Golf, Volkswagen Bora/Volkswagen Jetta и SEAT León/SEAT Toledo имат едно и също шаси. Това означава, че много от резервните части за Фолксваген или Ауди могат да бъдат използвани за ремонт на автомобилите Шкода. Това все още е опция, от която мнозина собственици на Шкода се възползват. За онези, които търсят оригинални части, например амортисьори за Skoda - avtosklad може да предложи отлични цени.
Нови предизвикателства
Ако сте виждали само по-старите модели на марката, е възможно да останете с погрешното впечатление, че тя се концентрира върху модели тип седан или комби. От 2016 насам компанията убедително навлиза във все по-популярната SUV ниша с модели като Yeti, Kodiaq и Karoq. С нарастване осведомеността относно климатичните промени и изискванията на пазара, започва да внедрява и електрически двигатели. Целта е до 2025 година да се предлагат 5 изцяло електрически автомобила.
В заключение, Skoda е марка с богата история и традиции в производството на автомобили, която продължава да се развива и да предлага качествени продукти на своите клиенти. След присъединяването към Volkswagen Group, Шкода получава нови възможности за развитие и увеличава продажбите и популярността си в целия свят.
Бъдещето на Skoda като част от групата Volkswagen изглежда много обещаващо, тъй като компанията продължава да инвестира и внедрява в своите модели нови технологични разработки. Следователно можем да очакваме, че чешката легенда Skoda още дълго време ще продължи да бъде важен играч на пазара за леки автомобили.