Лайфстайл

Компании инвестират в технология за сканиране на мозъка на служителите си

  25.11.2022 12:21             
Компании инвестират в технология за сканиране на мозъка на служителите си

Четенето на мисли вече е реалност, пише Калдата.

Е, със сигурност много шефове (почти всички) биха искали да надникнат в съзнанието на служителите си, да разровят внимателно всички папки със съхранени файлове и да знаят как да процедират. Към всички служители, които четат – за съжаление този шпионаж вече е възможен.

През последните години редица комапнии започнаха да предлагат на работодателите си устройства за четене на мисли. InnerEye е израелска компания, която предлага специализирани слушалки, способни да помагат на служителите да премахнат всякакви наченки на нерешителност и така те работят бързо и ефективно. Emotiv, стартираща компания в Сан Франциско, твърди, че може да проследява физическото здраве на служителите си чрез ЕЕГ слушалки – те създават електроенцефалограма, т.е. запис на електрическата активност на мозъка.

„Когато свържем хората и машините, получаваме най-доброто от двата свята“, гласи официалният сайт на InnerEye.

Звучи ли ви като антиутопия? Със сигурност. Е, може би ще се изненадате, когато разберете, че все повече компании се замислят дали да не включат тази технология в ежедневната си работа. Списанието IEEE Spectrum посочва, че това е тепърва разрастващ се пазар, в който вече много работодатели започват да инвестират.

Нова ера на работното място

Каква всъщност е целта на подобни устройства? Това са инструменти не само за повишаването на продуктивността на служителите, но и за осигуряване на доброто им здраве. Работодателите буквално наблюдават служителите, но единствено за тяхно добро. InnerEye превръща обикновения работник в свръхчовек, като му помага да взима бързи и адекватни решения. Emotiv пък просто иска да има щастливи служители в добро психическо и физическо здраве.

„Напълно сме наясно с антиутопичния потенциал на тази технология“, казва Тан Ле, изпълнителен директор и съосновател на Emotiv пред Spectrum. „Затова внимателно селектираме партньорите, с които работим, за да сме сигурни, че те ще въведат технологията по отговорен начин, т.е. да имат наистина желание да помогнат на служителите ни“.

Ако трябва да погледнем цялостната картина, веднага става ясно, че тази технология таргетира основно компаниите, които работят дистанционно. Предлагането на тези устройства е маркетинг трик за всеки притеснен работодател, който иска да държи служителите си изкъсо докато те са home office. Притеснението на служителите се крие най-вече в това, че останалите колеги свободно могат да нахлуят в личното им пространство. Когато говори за това, Ле от Emotiv казва пред Spectrum, че няма право да споделя данните от ЕЕГ слушалките с останалите, ако конкретният служител не е съгласен с това.

Но ако оставим личното пространство на стана, компаниите не са сигурни дали наистина искат да пуснат подобни устройства в действие. А и макар някои служители да се интересуват от тази технология, не всички биха искали да я приложат в работата си.

„Със сигурност смятам, че работодателите се интересуват от технологията“, казва Карен Ромелфангер, която основава Института по невроетика. „Не знам обаче дали има същия интерес от страна на служителите“.