Проектът за скоростен път Монтана – София с ключовия тунел под прохода Петрохан вече има конкретни финансови измерения. Трите разглеждани варианта за тунела варират между 1.3 млрд. лв. за най-късия с дължина около 7 километра и стигат до над 2.2 млрд. лв. за най-дългия с дължина над 14 километра, стана ясно след заседание на Експертния Технико-Икононически съвет към Агенция „Пътна инфраструктура“.
На него са обсъдени вариантите по предварителни разчети, но крайната сума за строителството на целия проект – тунелът и скоростният път – ще станe яснa едва след като цялата процедура се довърши.
В края на ноември време на регионална комисия в парламента стана ясно, че проектът изостава и върви към концесия. Тогава председателят на АПИ инж. Йордан Вълчев коментира, че вариантите за дължините на тунела са три – 7, 10 или 14 километра, като по думите му и при трите варианта „цената е приблизително еднаква“.
Вариантът с най-дълъг тунел – над 14 километра е и най-скъпия, с прогнозна стойност над 2.2 млрд. лв.
Вторият е с дължина на тунела малко над 10 километра, като цената му е около 1.6 млрд. лв.
Третият е с най-къс тунел – малко над 7.2 километра, като неговата стойност е над 1.3 млрд. лв.
За цялото трасе Монтана – София е заложена висока проектна скорост от 120 км/ч, като единствено при най-късия е предвидена възможност за 100 – 120 км/ч. Габаритът на пътя във всички случаи е Г23.5, което е стандарт за магистрали и скоростни пътища.
Проектът е насочен към „много тежко движение“, което налага здрава конструкция на пътната настилка. Тя е проектирана с обща дебелина 110 сантиметра, включваща няколко пласта.
След обсъждането два от вариантите ще бъдат избрани и подадени за пълна Оценка на въздействието върху околната среда (ОВОС). Именно екологичните изисквания са посочени като основно предизвикателство пред спазването на сроковете за реализация на проекта.
Работата по идейния проект, включително и разработването на плана, ще приключи, след като бъдат идентифицирани приблизително 2600 имота, за които предстоят отчуждителни процедури.
Очаква ОВОС да бъде възложен и приключен в рамките на 2026 г., а в края на 2027 г. или в началото на 2028 г. да бъде възложено и изграждането на тунела. Като алтернативно трасе, старият път през прохода Петрохан, ще бъде запазен изцяло.
СИТ





