Свят

Лекарство, което не позволява на пилотите да заспят, предизвика ожесточени спорове

  25.03.2024 15:42             
Лекарство, което не позволява на пилотите да заспят, предизвика ожесточени спорове

Умората на пилота е сложен проблем, който съществува от доста време. Дори по време на Втората световна война това беше актуално. Тогава решението беше донякъде радикално: стимуланти или, както ги наричат ​​още, „хапчета против умора“. Идеята не била нова - германските пилоти използвали метамфетамин, известен като "пилотска сол", за да останат нащрек. Не след дълго съюзническите сили научиха за това и започнаха да експериментират със свои собствени версии. Този подход за борба с умората не приключи с войната: той се завърна отново с лекарство, наречено декстроамфетамин.

Съвременният свят стана свидетел на пристигането на модафинил, лекарство, разработено през 70-те години на миналия век за лечение на нарколепсия и сега преназначено, за да държи военните пилоти нащрек, пише BBC. За разлика от своите предшественици, модафинилът не просто предотвратява съня до 64 часа; също така подобрява когнитивните функции като памет, внимание и решаване на проблеми дори при много умора. Представете си, че сте останали будни до сутринта и след това сте работили ефективно, наравно с тези, които са спали цяла нощ - това е модафинил. Не всичко обаче е розово и страничните ефекти, които винаги са налице, могат да включват главоболие, изпотяване и дори халюцинации.

Въпреки тези недостатъци, модафинилът се използва широко във военните сили по света и също така е чест обект на изследвания. Той помага на пилотите да останат нащрек по време на дълги полети и бойна умора, което може да бъде въпрос на живот и смърт в небето. Не само прави летенето по-малко безопасно, но също така влияе върху вземането на решения, което е много важно, когато имате само секунди за реакция. Но дори рутинните, небойни полети могат да бъдат изтощителни, което води до опасни нива на умора.

Това повдига труден въпрос: трябва ли стимуланти като модафинил да се използват по-широко, дори в търговската авиация, за борба с умората на пилотите? Въпреки че това може да изглежда като добра идея, има голям дебат относно етиката и последствията от подобен ход. Това може да принуди пилотите да надхвърлят естествените си способности, което винаги крие риск от пристрастяване или злоупотреба. Вместо това е по-добре да се съсредоточите върху управлението на натоварването и да осигурите на пилотите достатъчно почивка между полетите, казват противниците на употребата на стимуланти./ Glasnews.bg