България

Влагат 400 бона в първия БГ електрически камион

  15.01.2020 15:27             
Влагат 400 бона в първия БГ електрически камион

Инвестиционен бюджет от над 400 000 лева задели пловдивско дружество за производство на кари за разработка на първия лекотоварен електрически камион у нас. Возилото ще се произвежда изцяло в града на тепетата, съобщиха от фирмата на нарочна пресконференция.

В края на миналата година дружеството сключи договор с Изпълнителната агенция за насърчаване на малкия и средния бизнес. Така, чрез Националния инвестиционен фонд за разработката ще бъдат преведени 242 118 лева. Отделно компанията влага и собствени средства в размер на 167 658 лева. 

„Пететапният проект ще приключи през 2021 година с изследване на два конкурентни прототипа на лекотоварен електрически камион. Искаме да направим изпитания на алтернативни машини, за да вложим в крайния продукт по-ефективните решения”, каза изпълнителният директор на дружеството инж. Петър Петров. По думите му проектът за първия български електрически камион е насочен към производството на серия от машини, специализирани за работа в градска среда. Гамата включва  хладилен фургон, самосвал, цистерна за течни продукти, снегорин, електровоз за поддръжка на градски пространства. „Очакванията са големите градове да ограничат или дори спрат в центровете си автомобили и камиони с бензин и дизел и да останат превозите с електричество и газ. Предварителното ни изследване показва, че през периода 2017-2019 година производството на машини от този тип – електрически камиони – се увеличава средно 2,2 пъти годишно при снижаваща се продажна цена. Със същия темп се увеличава поставените зарядни устройства в градовете, летищата и други обществени пространства.” - прогнозира инж. Петров. 

Пловдивската компания ще произвежда сама значителна част от компонентите на новия електрически камион. Ще закупува за него основно двигателите и електрическите батерии. Според  водещият проектант инж. Георги Вълков единият от прототипите ще бъде задвижван с литиево-йонна батерия, а другият – с оловно-кисела батерия. При появата им преди няколко години на пазара съотношението на цените между двата типа батерии започна от около 5:1, а сега е 3:1 за литиево-йонните батерии, като при съотношение 2:1 новият тип батерии ще стане по-изгоден заради  по-продължителния си живот и по-голямата си издръжливост на натоварвания. Скоростта на българските електрически камиони ще бъде около 40-45 километра в час. Те ще имат прогнозен пробег от 150 километра. Товароносимостта на електрическите камиони ще бъде до 1,5 тона.

„Излизането на новите ни машини в градска среда е техническо предизвикателство, което не можем да решим, ако просто копираме световен опит. Ние имаме собствени решения и чрез изследванията които искаме да проведем търсим по-добра ефективност в сравнение с чуждите образци. Именно затова сме нарекли проекта си  „Изследване  технологичния потенциал на увеличаване на пробега и намаляване на консумацията на енергия, чрез иновативни технически решения в окачването на ходовата част и електрооборудването на мултифункционалeн лекотоварен електрически камион.“, каза още ръководителят на проекта. Цената на електрическите камиони на международните пазари в момента варира от 8-9 хиляди долара за най-простите конструкции и достигат до 25-30 хиляди долара за превозните средства с повече екстри като например климатици и електроника за прецизно маневриране и др . В момента произведените електрически камиони в Китай са с най-ниски цени.

С новия електрически камион българската машиностроителна компания  си поставя две основни цели. Едната е да навлезе на нови пазари и да достигне до нови клиенти. Втората е да замени с новите технически решения, които ще приложи при изработката на електрическия камион, досегашните си производствени практики.

Монитор