Свят

Електрическите скутери - бъдещето на градския транспорт

  20.09.2018 16:27             
Електрическите скутери - бъдещето на градския транспорт

Тази година компаниите за краткосрочно отдаване под наем на електрически скутери като Bird, Lime, Skip, Spin и Scoot безспорно се превърнаха в истински феномен в технологичния сектор и услугите им набират популярност с бързи темпове. Тези стартъпи позволяват на клиентите да намират скутер на удобно за тях място и да го ползват за определен период чрез мобилно приложение. Някои шофьори гледат с недоверие на скутерите, тъй като смятат, че могат да предизвикат опасност на пътя, докато все повече проектанти считат тях и колелата за бъдещето на градския транспорт, пише Bloomberg.

Защо скутерите набират популярност

Колите често не са най-бързия начин за движение в градски условия. Много градове гледат на услугите за споделени пътувания с велосипеди като по-добрия вариант за кратки маршрути и начин за намаляване на вредните емисии във въздуха. Сега и електрическите скутери, които струват средно по около 2 долара на маршрут, са на път да влязат в категорията удобен градски транспорт. Все повече инвеститори проявяват интерес към Bird и Lime, които се конкурират в битката за най-популярен бранд. В същото време компаниите за споделени пътувания с коли Uber и Lyft започват бизнеси със скутери.

Силата на компаниите за скутери

Bird, която е основана от бивш директор на Lyft и Uber, предлага услугите си в 40 града в САЩ, докато услугите на Lime са достъпни в 23. В края на 2017 г. Bird стартира в Санта Моника, Калифорния и с бързи темпове увеличи броя на градовете, в които оперира. Впоследствие много жители се оплакваха от големия брой на оставени скутери по тротоарите. Поради това местнате власти в някои градове ограничават броя на скутерите. В повечето американски градове с подобни услуги скутерите не надвишават хиляда. За сравнение, Uber и Lyft са разполагали с 45 хил. шофьори в Сан Франциско през 2017 г.

Ситуацията извън САЩ

Тази година Bird се разшири във Франция и Израел. Lime установи присъствието си в Германия, Франция и Испания. Нов играч в бранша отдава под наем скутери и в някои региони в Китай. Досега нито една компания не е навлязла на пазара във Великобритания заради строгите закони, които определят скутерите като моторни превозни средства, изискват шофьорска книжка за управление, платен данък и застраховка. Карането по тротоарите в страната не е опция, тъй като според местното законодателство те се използват само от пешеходци.

Кой е производителят

Засега повечето играчи в сектора не произвеждат собствени скутери, а купуват от китайски производители. Lime се отличава до известна степен, тъй като изработва сама дизайна на скутерите. Тази година Uber обяви плановете си да предлага скутери и велосипеди на приложението си и вече ги произвежда в Сан Франциско.

Печеливш ли е този бизнес

Инвеститорите са убедени, че този бизнес е печеливш. Пазарната стойност на Bird и основния ѝ конкурент Lime е по около 1 млрд. долара. Въпреки това се наблюдава и песимизъм. Някои експерти твърдят, че скутерите са поредната краткосрочна сензация. Дори и това да не е така, фирмите за споделени пътувания със скутери трябва да разполагат с достатъчно капитал, който да покрива всички разходи, свързани с бизнеса, включително и зареждането на батериите на всеки скутер ежедневно. Lime съобщи, че смята да увеличи приходите си от реклама.

Законни ли са услугите

Bird и Lime твърдят, че са си взели поука от проблемите с местните власти на компаниите за споделени пътувания, които са започвали да оперират без категорично одобрение от регулаторите. Групите, които отдават скутери под наем, са срещали забрани или са били ограничавани услугите им в десетки градове. Местните власти са реагирали бързо и са ги задължавали да оперират с определен брой скутери в града, като те да се паркират на специално обозначени зони.

Това ли е новата битка в сектора на споделени пътувания

И да, и не. Компаниите за споделени пътувания със скутери срещат проблеми от регулаторите, както и групите за споделени пътувания с коли. Но има някои ключови разлики. Компаниите за споделени пътувания с автомобили са обвинявани от таксиметровия бранш, че създават нелоялна конкуренция. При бизнеса със скутери това не може да се случи, тъй като няма действаща алтернативна индустрия.

Това ли е бъдещето на градския транспорт

Все още е рано да се каже. Услугите за споделени пътувания с велосипеди все още нямат революционен ефект в голяма част от градовете в САЩ. В страната повечето хора предпочитат да използват автомобил. Експерти по транспорта смятат, че местните власти могат да променят предпочитанията на потребителите, ако бъдат създадени обезопасени алеи, паркинги предназначени за скутери и повече станции за зареждане на батериите. 

www.bloombergtv.bg