Бизнес България

Салатата става по-евтина: Цените на плодовете и зеленчуците падат

  23.05.2022 12:40             
Салатата става по-евтина: Цените на плодовете и зеленчуците падат

Индексът на тържищните цени, който отразява цените на хранителните стоки на едро в България, тази седмица се понижи с 1,06 процента до 2,174 пункта. Индексът спада за втора поредна седмица, като това е първото намаление на ИТЦ от октомври миналата година, когато беше на нива от около 1,630 пункта, сочат данните на Държавната комисия по стоковите борси и тържищата.

Ябълките се продават по 1,39 лева за килограм. Цената на лимоните се покачва със 7,5% до 2 лв. за килограм. Ягодите поевтиняват с 10% и се продават по 5,39 лв. за килограм на едро.

Цената на оранжерийните домати тази седмица отстъпи с 8,5% до 3,88 лв. за килограм, а на оранжерийните краставици спадна със 17,6% до 2,57 лв. за килограм. Картофите поскъпват със 6,2% и се продават по 1,03 лв. за килограм. Морковите се търгуват по 1,08 лв. за килограм на едро. Цената на зелето пада с 9,2% до 1,08 лв. за килограм. Салатите поскъпват с 1,2% до 0,85 лв. за брой, съобщи БТА.

Кравето сирене поскъпва с 1,7% до 9,60 лв. на килограм. Олиото повишава цената си с 2,4% и се търгува средно по 5,21 лв.  за литър. Пакетче краве масло от 125 грама пада с 2,6% и се продава по 2,58 лв. в края на седмицата.

Според управителя на най-голямото тържище за плодове и зеленчуци в Южна България - борсата край пловдивското село Първенец, Илия Гатев няма да има повишение на сезонните продукти и цената е нормално да падне.

"Хората ще имат по-малки печалби, защото разходите са се увеличили. Цената на черешите пада под 3 лева, същото е и с ягодите. При доматите също има спад, има по-големи количества и конкуренция. Разходите за отопление води до по-ниска цена", заяви той пред Нова телевизия.

По думите му отпадането на ДДС за плодове и зеленчуци би било добра мярка, а дори да се намали, ще се отрази положително, но не е сигурно, че крайният потребител ще усети спада. Според производителя разходите са нараснали, а транспортът има най-голям дял, проблем е и липсата на квалифицирана работна ръка.