Бизнес Свят

Тази страна се превърна в световната столица на електрическите автомобили, ето защо

  29.05.2023 08:20             
Тази страна се превърна в световната столица на електрическите автомобили, ето защо

В страна, прекосена от Северния полярен кръг, с огромни разстояния между населените места и пълна с планини и фиорди, не се очаква електрическите автомобили да са особен хит на пазара.

Но е точно обратното. В Норвегия 25 на сто от всички коли са електрически или хибриди - най-много на глава от населението в световен мащаб.

През 2022 г. страната подобри собствения си рекорд - 79% от новозакупените коли бяха електрически, а ако добавим и хибридите, цифрата скача до 87 на сто, което я прави водеща в цял свят и по този показател.

През 2022 г. в страната са продадени 138 265 електрически коли, като най-висок е делът на Tesla - 12%, сочат данните на Норвежката пътна федерация.

За сравнение, средно в Европейския съюз (ЕС) 12% от новите автомобили са електрически, а 22 на сто - хибриди, а за България данните сочат, че 20% от новорегистрираните коли са електрически или хибриди, според данните на Европейската асоциация на автомобилните производители.

Нещо повече - ръстът в броя на е-автомобилите в Норвегия е впечатляващ. Делът на този тип автомобили на пазара в северната страна преди десетилетие е около 3 на сто и само за 10 години стига до над 80%, давайки на Норвегия прозвището "Световната столица на електрическите автомобили".

Как обаче страната постига това и защо жителите ѝ масово минават на електрически коли?

Не, не е защото норвежците имат високо гражданско самосъзнание и ги е грижа за околната среда далеч повече от останалите нации. Нито пък защото са богати. А защото - типично за скандинавците - са изключително рационални.

Страната е въвела редица стимули, които предопределят пазара - в Норвегия просто е по-изгодно да купиш и караш такъв тип кола, и местните, логично, правят именно това.

Един от основните "моркови", които водят до отказ от коли на бензин или дизел, са изключително солените данъци и мита, с които се облагат продажбите на подобен тип автомобили. Това води до доста по-високи цени.

И обратното - до тази година новите коли, които не замърсяват, бяха освободени от данъци, включително ДДС, като по този начин държавата субсидираше покупката на подобни превозни средства.

Данните на министерството на финансите, цитирани от "Дойче Веле" и webcafe.bg сочат, че данъчните облекчения са били на стойност 3,7 млрд. евро през 2022 г. Така, въпреки че цените на е-преводните средства са по-високи, на пазара в Норвегия те са почти изравнени с тези на колите, които ползват горива, и дори могат да са по-ниски.

В резултат на данъчните мерки, в началото на 2022 г. например цената на нова електрическа Nissan Leaf в Норвегия започва от 219 900 норвежки крони, или 18 750 евро, а тази на подобната като размери бензинова Ford Focus е поне 395 100 крони, т.е. 33 700 евро.

Процесът по промотиране и улесняване на употребата на електрически коли в Норвегия започва още в края на 90-те години на миналия век като част от правителствената подкрепа за развитие и на собствени електрически коли - малката градска Think. Колата не успява, но пък страната въвежда първите облекчения за чисти автомобили още преди 30 години.

През 2023 г. Норвегия върна част от таксите и данъците за покупка и регистрация на електрически коли, особено за по-скъпите, но не в степен, че цените им да станат неконкурентоспособни на традиционните МПС.

И когато към уравнението се добавят и останалите облекчения за електрически коли - за тях тол таксите са по-ниски, както и цените на фериботите, паркирането им е по-евтино и по част от пътищата имат право да ползват лентите за обществения транспорт - логиката на купувачите става кристално ясна.

Има и още един бонус за шофьорите в страната - електричеството е сравнително евтино, а бензинът - скъп, което прави и зареждането на батериите по-изгодно, отколкото ползването на горива за колите.

Освен това - въпреки залежите от газ и петрол - почти 100% от тока идва от възобновяеми източници, основно водноелектрически централи.

В статия за списание "Тайм" генералният секретар на Норвежката асоциация на електрическите автомобили Кристина Бю дори изтъква впечатляващ пример за един конкретен човек сред стотиците хиляди норвежци, които карат е-коли.

Става дума за мъж на име Коре, който се сдобива с първия си автомобил с батерия, когато е на 99-годишна възраст. Колата му трябва, за да вози в почивните дни сестра си, която е на 103 г.

Целта на Норвегия е да спре напълно продажбата на нови "цапащи" коли още от 2025 г. - доста преди ЕС например, който си е поставил тази цел за 2035 г.

Всичко това не би имало особен смисъл, ако в страна, където се пътува на дълги разстояния и в сурови климатични условия, няма къде да заредиш батерията на колата си - въпреки че огромната част от собствениците на такива коли го правят основно у дома си.

Е, и този въпрос е решен - в Норвегия има общо над 25 000 зарядни станции. От тях над 6000 са за бързо зареждане, като изграждането им е субсидирано от държавата.

"Дори в най-северните части на Норвегия, където разстоянията са големи и има повече северни елени, отколкото хора, а през зимата температурите са наистина ниски, можеш да се движиш с електромобил", казва Кристина Бю.

autoblitz.bg