Konkurent
Еуроклима

България

Икономист посочи най-големия проблем за България до 2020 г.

2017-01-11 08:40 354 0

Икономист посочи най-големия проблем за България до 2020 г.

До 2020 година в България ще има над четири милиона автомобила. Това сочат данни, изнесени в „Здравей, България” по Нова телевизия от икономиста Георги Ангелов oт „Отворено общество”.

„Това, което става в София започва да се пренася вече и в други големи градове и междуградските пътища - особено през лятото и уикендите магистралите са задръстени. Този брой автомобили не може да се обслужва от наличната инфраструктура. В София няма достатъчно паркинги и гаражи. Паркира се по градинките и това пък изяжда зелените площи”, посочи Ангелов.

През 1985 г. в България е имало 1,16 млн. леки коли, а през 2014 г. броят им е вече над 3,5 млн.

„Оттогава имаме още увеличение, тъй като всяка година внасяме между 200 000 и 250 000 автомобила. Повечето от тях стари от Западна Европа. Новите са около 30 000. И около 50-100 хил. се отписват. Така всяка година има с около 150 000 нетно увеличение на броя на автомобилите. Така, съвсем реалистично е да очакваме, че до 2020 г., дори преди това, да стигнем 4 млн. автомобила”, прогнозира икономистът.

По данни от юли 2016 г. в България има 2,02 млн. бензинови коли, 1,65 млн. дизелови, 214 хил. на газ, 1862 с хибридни двигатели и 724 с електрически, по данни на МВР.

„Трябва да се намери начин за повече инвестиции и поддръжка на инфраструктурата”, смята Ангелов.

„Най-простото, което беше направено, са синята и зелената зони в София. Но количеството на автомобилите вече се увеличава толкова, че пречи на живота, което изисква строеж на паркинги. И разбира се изисква инвестиции в алтернативата - градския транспорт, за да няма толкова стимули в големите градове за покупка на автомобил”, поясни икономистът.

„Трябва да бъде по-скъпо движението с автомобил, отколкото с градския транспорт, а в някои случаи в момента е по-евтино - което не е нормално”.

Според Ангелов практиката в Западна Европа да се пускат периодично автомобили с четни и нечетни номера не е решение, защото хората просто си купуват по две коли.

„Има друго решение в Китай, където не ти дават да си купиш автомобил с томбола, освен ако не е електрически. Но знаем, Пекин е много по-замърсен от София”, отчете икономистът.

„Очевидно ние страдаме от проблема на малката, бедна държава, но това не е най-големият проблем. Най-големият проблем е, че огромна част от автомобилите са много стари. Близо половината са над 20 и 30 години. Много от тях дори нямат катализатор или ако имат, е махнат, понеже не работи. Тези автомобили замърсяват в пъти повече”, посочи Ангелов. „А в България най-старите автомобили имат най-нисък данък. Новият автомобил, който не замърсява толкова много има в пъти по-висок данък”.

„Няма как да сменим 3-4 милиона автомобила бързо. Това струва около 100 милиарда”, изтъкна Ангелов.


коментари
Име*:
Коментар*:
Код за сигурност*:
* Задължителни полета
НОВИ ПРОМЕНИ В МВР! Вижте реформите на вътрешния министър
2017-03-24 21:10
214 0
Служебният министър на вътрешните работи Пламен Узунов предлага "пълна промяна" на реформата на МВР. Това става ясно от публикуваните за обществено обсъждане две наредби за…

Дете счупи крак на атракцион
2017-03-24 19:55
130 0
12- годишно момиче е със счупен крак след игра на един от атракционите в Кюстендил, разположен на паркинга зад общината. Детето си е играело на…

Разкритие! Кой е Любо Гъзара - един от най-страховитите престъпници
2017-03-24 18:40
693 0
Любо Гъзара е човекът, който уби от бой мъж заради забележка за клаксон. Бруталният инцидент се случи преди 4 месеца на столичния бул. "Княз Борис…

МВР с извънредно съобщение: Разбита е голяма престъпна група
2017-03-24 17:25
595 0
Престъпна група, занимавала се с нелегален внос на моторни превозни средства от страните от Европейския съюз и САЩ – обекти на кражби и застрахователни измами,…

актуален брой на вестник Конкурент