Konkurent
ТДМ

България

Икономист посочи най-големия проблем за България до 2020 г.

2017-01-11 08:40 461 0

Икономист посочи най-големия проблем за България до 2020 г.

До 2020 година в България ще има над четири милиона автомобила. Това сочат данни, изнесени в „Здравей, България” по Нова телевизия от икономиста Георги Ангелов oт „Отворено общество”.

„Това, което става в София започва да се пренася вече и в други големи градове и междуградските пътища - особено през лятото и уикендите магистралите са задръстени. Този брой автомобили не може да се обслужва от наличната инфраструктура. В София няма достатъчно паркинги и гаражи. Паркира се по градинките и това пък изяжда зелените площи”, посочи Ангелов.

През 1985 г. в България е имало 1,16 млн. леки коли, а през 2014 г. броят им е вече над 3,5 млн.

„Оттогава имаме още увеличение, тъй като всяка година внасяме между 200 000 и 250 000 автомобила. Повечето от тях стари от Западна Европа. Новите са около 30 000. И около 50-100 хил. се отписват. Така всяка година има с около 150 000 нетно увеличение на броя на автомобилите. Така, съвсем реалистично е да очакваме, че до 2020 г., дори преди това, да стигнем 4 млн. автомобила”, прогнозира икономистът.

По данни от юли 2016 г. в България има 2,02 млн. бензинови коли, 1,65 млн. дизелови, 214 хил. на газ, 1862 с хибридни двигатели и 724 с електрически, по данни на МВР.

„Трябва да се намери начин за повече инвестиции и поддръжка на инфраструктурата”, смята Ангелов.

„Най-простото, което беше направено, са синята и зелената зони в София. Но количеството на автомобилите вече се увеличава толкова, че пречи на живота, което изисква строеж на паркинги. И разбира се изисква инвестиции в алтернативата - градския транспорт, за да няма толкова стимули в големите градове за покупка на автомобил”, поясни икономистът.

„Трябва да бъде по-скъпо движението с автомобил, отколкото с градския транспорт, а в някои случаи в момента е по-евтино - което не е нормално”.

Според Ангелов практиката в Западна Европа да се пускат периодично автомобили с четни и нечетни номера не е решение, защото хората просто си купуват по две коли.

„Има друго решение в Китай, където не ти дават да си купиш автомобил с томбола, освен ако не е електрически. Но знаем, Пекин е много по-замърсен от София”, отчете икономистът.

„Очевидно ние страдаме от проблема на малката, бедна държава, но това не е най-големият проблем. Най-големият проблем е, че огромна част от автомобилите са много стари. Близо половината са над 20 и 30 години. Много от тях дори нямат катализатор или ако имат, е махнат, понеже не работи. Тези автомобили замърсяват в пъти повече”, посочи Ангелов. „А в България най-старите автомобили имат най-нисък данък. Новият автомобил, който не замърсява толкова много има в пъти по-висок данък”.

„Няма как да сменим 3-4 милиона автомобила бързо. Това струва около 100 милиарда”, изтъкна Ангелов.

коментари
Име*:
Коментар*:
Код за сигурност*:
* Задължителни полета
Какво време ни носят краят на тази седмицата и началото на новата?
2017-11-19 03:00
5 0
В неделя ще се задържи предимно облачно, главно в източната половина от страната с валежи от дъжд. Вятърът ще се ориентира от северозапад, ще се…

2017-11-18 21:10
93 0
Ако работата изисква концентрация и мобилизация на ума, музиката помага да се справим по-бързо с поставената задача, съобщават сп. Лайф и БТА. Учени намериха ново доказателство, че т.нар. ефект на Моцарт не…

36-годишен педофил е арестуван с Фейсбук профил с 1500 момичета вътре
2017-11-18 19:55
159 0
Над 80 педофили в социалните мрежи са задържани у нас през тази година, съобщи Явор Колев от „Компютърни престъпления“ към Главна дирекция за борба с…

Любо Гребеца от Наглите пак иска да излезе предсрочно от затвора
2017-11-18 18:40
154 0
Любомир Димитров-Гребеца от Наглите пак е поиска от съда да го пусне предсрочно от затвора. Той излежава 10-годишна присъда за отвличания. Искането на Гребеца идва…

актуален брой на вестник Конкурент