Konkurent
ТДМ

България

Икономист посочи най-големия проблем за България до 2020 г.

2017-01-11 08:40 444 0

Икономист посочи най-големия проблем за България до 2020 г.

До 2020 година в България ще има над четири милиона автомобила. Това сочат данни, изнесени в „Здравей, България” по Нова телевизия от икономиста Георги Ангелов oт „Отворено общество”.

„Това, което става в София започва да се пренася вече и в други големи градове и междуградските пътища - особено през лятото и уикендите магистралите са задръстени. Този брой автомобили не може да се обслужва от наличната инфраструктура. В София няма достатъчно паркинги и гаражи. Паркира се по градинките и това пък изяжда зелените площи”, посочи Ангелов.

През 1985 г. в България е имало 1,16 млн. леки коли, а през 2014 г. броят им е вече над 3,5 млн.

„Оттогава имаме още увеличение, тъй като всяка година внасяме между 200 000 и 250 000 автомобила. Повечето от тях стари от Западна Европа. Новите са около 30 000. И около 50-100 хил. се отписват. Така всяка година има с около 150 000 нетно увеличение на броя на автомобилите. Така, съвсем реалистично е да очакваме, че до 2020 г., дори преди това, да стигнем 4 млн. автомобила”, прогнозира икономистът.

По данни от юли 2016 г. в България има 2,02 млн. бензинови коли, 1,65 млн. дизелови, 214 хил. на газ, 1862 с хибридни двигатели и 724 с електрически, по данни на МВР.

„Трябва да се намери начин за повече инвестиции и поддръжка на инфраструктурата”, смята Ангелов.

„Най-простото, което беше направено, са синята и зелената зони в София. Но количеството на автомобилите вече се увеличава толкова, че пречи на живота, което изисква строеж на паркинги. И разбира се изисква инвестиции в алтернативата - градския транспорт, за да няма толкова стимули в големите градове за покупка на автомобил”, поясни икономистът.

„Трябва да бъде по-скъпо движението с автомобил, отколкото с градския транспорт, а в някои случаи в момента е по-евтино - което не е нормално”.

Според Ангелов практиката в Западна Европа да се пускат периодично автомобили с четни и нечетни номера не е решение, защото хората просто си купуват по две коли.

„Има друго решение в Китай, където не ти дават да си купиш автомобил с томбола, освен ако не е електрически. Но знаем, Пекин е много по-замърсен от София”, отчете икономистът.

„Очевидно ние страдаме от проблема на малката, бедна държава, но това не е най-големият проблем. Най-големият проблем е, че огромна част от автомобилите са много стари. Близо половината са над 20 и 30 години. Много от тях дори нямат катализатор или ако имат, е махнат, понеже не работи. Тези автомобили замърсяват в пъти повече”, посочи Ангелов. „А в България най-старите автомобили имат най-нисък данък. Новият автомобил, който не замърсява толкова много има в пъти по-висок данък”.

„Няма как да сменим 3-4 милиона автомобила бързо. Това струва около 100 милиарда”, изтъкна Ангелов.

коментари
Име*:
Коментар*:
Код за сигурност*:
* Задължителни полета
Кътаме пистолети, пушки, автомати и дори картечници като за цяла армия
2017-09-23 18:40
19 0
Точната цифра на законно притежаваните пистолети, картечни пистолети, пушки, автомати и дори картечници е у нас е 340 583 броя. За 40% от тях (122…

Важна финансова новина за много данъкоплатци
2017-09-23 17:25
35 0
Почти 30 хил. данъкоплатци ще бъдат засегнати от предложението на финансовото министерство от догодина да отпадне отстъпката за подаване на декларации за доходите по електронен…

Пенсионерите ликуват! Ето какво дългоочаквано нещо ще се случи с пенсиите им на 1 октомври
2017-09-23 16:10
87 0
Минималните пенсии се вдигат от 1 октомври и стават 200 лв, припомниха от социалното министерство. Така от тази дата пенсиите стават от 180 на 200…

Стотици българи отиват в чужбина за тлъсти пачки пари, но ги чака голям кошмар
2017-09-23 14:55
239 0
Българинът не си знае правата. Между 100 и 120 са сигналите на година. Само от началото на годината сигналите за трафик на хора с цел…

актуален брой на вестник Конкурент