Konkurent
Еуроклима

България

Икономист посочи най-големия проблем за България до 2020 г.

2017-01-11 08:40 373 0

Икономист посочи най-големия проблем за България до 2020 г.

До 2020 година в България ще има над четири милиона автомобила. Това сочат данни, изнесени в „Здравей, България” по Нова телевизия от икономиста Георги Ангелов oт „Отворено общество”.

„Това, което става в София започва да се пренася вече и в други големи градове и междуградските пътища - особено през лятото и уикендите магистралите са задръстени. Този брой автомобили не може да се обслужва от наличната инфраструктура. В София няма достатъчно паркинги и гаражи. Паркира се по градинките и това пък изяжда зелените площи”, посочи Ангелов.

През 1985 г. в България е имало 1,16 млн. леки коли, а през 2014 г. броят им е вече над 3,5 млн.

„Оттогава имаме още увеличение, тъй като всяка година внасяме между 200 000 и 250 000 автомобила. Повечето от тях стари от Западна Европа. Новите са около 30 000. И около 50-100 хил. се отписват. Така всяка година има с около 150 000 нетно увеличение на броя на автомобилите. Така, съвсем реалистично е да очакваме, че до 2020 г., дори преди това, да стигнем 4 млн. автомобила”, прогнозира икономистът.

По данни от юли 2016 г. в България има 2,02 млн. бензинови коли, 1,65 млн. дизелови, 214 хил. на газ, 1862 с хибридни двигатели и 724 с електрически, по данни на МВР.

„Трябва да се намери начин за повече инвестиции и поддръжка на инфраструктурата”, смята Ангелов.

„Най-простото, което беше направено, са синята и зелената зони в София. Но количеството на автомобилите вече се увеличава толкова, че пречи на живота, което изисква строеж на паркинги. И разбира се изисква инвестиции в алтернативата - градския транспорт, за да няма толкова стимули в големите градове за покупка на автомобил”, поясни икономистът.

„Трябва да бъде по-скъпо движението с автомобил, отколкото с градския транспорт, а в някои случаи в момента е по-евтино - което не е нормално”.

Според Ангелов практиката в Западна Европа да се пускат периодично автомобили с четни и нечетни номера не е решение, защото хората просто си купуват по две коли.

„Има друго решение в Китай, където не ти дават да си купиш автомобил с томбола, освен ако не е електрически. Но знаем, Пекин е много по-замърсен от София”, отчете икономистът.

„Очевидно ние страдаме от проблема на малката, бедна държава, но това не е най-големият проблем. Най-големият проблем е, че огромна част от автомобилите са много стари. Близо половината са над 20 и 30 години. Много от тях дори нямат катализатор или ако имат, е махнат, понеже не работи. Тези автомобили замърсяват в пъти повече”, посочи Ангелов. „А в България най-старите автомобили имат най-нисък данък. Новият автомобил, който не замърсява толкова много има в пъти по-висок данък”.

„Няма как да сменим 3-4 милиона автомобила бързо. Това струва около 100 милиарда”, изтъкна Ангелов.


коментари
Име*:
Коментар*:
Код за сигурност*:
* Задължителни полета
Парадоксът
2017-04-24 16:10
27 0
Дори и през жилището ви да не минават тръби на сградната инсталация, пак трябва да плащате на "Топлофикация" за сградна инсталация. Това констатира с възмущение…

Смъртоносно селфи! Волтова дъга изпържи дете в депо
2017-04-24 14:55
276 0
Непълнолетно момче от Варна е с множество изгаряния и опасност за живота след инцидент в района на Локомотивното депо, съобщиха от МВР. По данни на…

Голямо българско хоро разтресе Брюксел ВИДЕО+СНИМКИ
2017-04-24 13:40
87 0
Голямото българско хоро, организирано от евродепутата Ева Майдел (ГЕРБ/ЕНП) и под патронажа на председателя на Европейския парламент Антонио Таяни, се изви на централния площад в…

Децата ни са под риск?! Производителите на храни масово ни заблуждавали, че...
2017-04-24 12:25
116 0
Производители на хранителни продукти масово заблуждават потребителите, че стоките им са предназначени за деца. Това установиха от Комисията за защита на потребителите след серия от…

актуален брой на вестник Конкурент