България

И детските градини стават иновативни

  11.11.2019 12:14             
И детските градини стават иновативни

395 училища влизат в списък на иновативните училища за учебна 2019/2020 г. Това могат да бъдат школа с нови методи на преподаване или променена среда в класната стая. Според нормативната уредба само училища могат да кандидатстват за иновативен статут, но от просветното министерство вече провеждат дискусия и детските градини да получат тази възможност, обясни зам. - просветният министър Деница Сачева по време на образователен форум.

„Мислим да разширим обхвата на иновациите и към детските градини, защото ранното детско развитие е важно както за това децата да се развиват добре и да се разкриват от по-рано техните таланти, така и те да не отпадат от образователната система“, коментира тя.

Първите иновативни училища и паралелки в тях са от учебната 2017/2018-а и наброяват 184, а през предходната са 290. От просветното министерство обаче очакват от следващата година броят им да се удвои спрямо сегашните близо 400 школа, носещи този статут. Причината за това е, че над 500 школа са избрали да се включат в националната програма „Иновации в действие“, по която различни училища могат да се запознаят на място с дейностите на иновативните и да обменят добри практики. „Това е своеобразната форма на българския „Еразъм“ и в нея вече се включиха 529 училища. 245 от тях са иновативни, а останалите 258 се колебаят какво точно да направят, но са бъдещи иноватори“, заяви Сачева.

142 или 39% от иновативните школа са избрали да въведат нови методи на преподаване. Най-предпочитаните иновации са интерактивното обучение, новите технологии, игровите подходи и създаването на връзки между учебните предмети. Анализите след проведения мониторинг на комисията за иновативни училища към министъра на образованието сочат, че е реализиран напредък в посетените училища, а прилаганите нови иновативни методи за преподаване са допринесли за развитие на интереса на учениците към ученето и са повишили техните знания, обясниха за „Монитор“ от МОН.

Педагозите, които се включиха в образователния форум, откроиха различни проблеми и предложиха идеи, които да улеснят въвеждането на различни иновации в детските градини и училищата. Учителите в детските градини смятат, че е необходимо да се регламентират параметри, по които да могат да бъдат иновативни. Заради големия брой деца пък смятат, че е добре да бъдат подпомагани от родителите или различни доброволци. Педагозите в начален етап пък отбелязват, че е необходим адаптационен период от 5-10 дни след старта на учебната година, както и обновяване на материалната среда със закупуването на модулни мебели и кътове, спортни уреди. Промяна в изпитите от националното външно оценяване и оценяване на компетентности за живота, а не знания пък искат учителите, които преподават в основния или средния етап на образование.

монитор