България

На всеки 10 автомобила само един е нов

  14.10.2019 11:10             
На всеки 10 автомобила само един е нов

На всеки 10 автомобила само един е нов, показва статистиката на автопарка в България. Всички останали са стари коли, често неотговарящи на стандарта Евро 4, 5 и 6. Безспорно най-добрата алтернатива на тази крайно негативна тенденция остават електромобилите, отбелязаха вносители и производители на коли на Международния автомобилен салон София 2019.

Екологичността и безопасността са основните предизвикателства пред автомобилната индустрия в следващите години. До края на септември т. г. при леко спадащ пазар от 2% в целия Европейски съюз, продажбите на електрически автомобили бележат ръст от 100%. Все още като абсолютно число тези автомобили са малко, но с този темп на нарастване се очаква тази трансформация да забърза процеса в посока екологичност на автомобилите, отчетоха експертите.

Екологичността е все по-важна и в тази връзка чистотата в работата на автомобилите е все по-съществен фактор, който играе роля на пазара редом с този на безопасността. Акцент в тазгодишното 24-то издание на изложението ще бъдат именно екологичните автомобили. По статистика България остава една от страните в Европейския съюз с най-много смъртни случаи заради заболявания вследствие на мръсен въздух.

От Асоциацията на вносителите на автомобили смятат, че тенденциите са в бъдеще да се залага все повече на хибридните автомобили, които за разлика от електрическите са задвижвани както от двигател с вътрешно горене, така и от електроенергия. Не е оптимистично обаче да мислим, че в следващите 10 години можем да очакваме каквито и да било промени у нас, тъй като законодателството ни на този етап изостава тотално.

За съжаление освен липсата на стимули за закупуването на такива автомобили, страната ни няма и изградена инфраструктура за тяхното зареждане. Това, което се предвижда да бъде изградено у нас, са 20-киловатови станции, което вече не е актуално. В другите държави от ЕС станциите са 50-киловатови, които дават възможност за по-бърз заряд в съответствие с капацитета на новия вид батерии. У нас единствените стимули засега са, че от известно време държавата чрез Националния осигурителен фонд дава по 10 000 лв. и 20 000 лв. съответно за хибридни и за електромобили. Това касае предимно държавни и общински фирми за сменяне на автопарка, но не важи за обикновените потребители, както това се случва например в съседна Румъния. Зарядните устройства вече са 150 за цяла България.

Интересът от страна на хората расте не само по данъчни съображения, защото в София изцяло електрическите автомобили не плащат данъци, както и такса за синя и зелена зона, но и поради екологични съображения, посочиха от автомобилния бранш.

Преди броени дни дванадесет държави-членки на ЕС, сред които и България, се обединиха, за да повишат пътната си безопасност. Това е част от нов проект, който официално бе стартиран в Брюксел с осигурено европейско финансиране. Транспортните експерти от участващите страни ще работят заедно, за да споделят най-добрите практики за намаляване на жертвите и ранените при пътнотранспортни произшествия и начините за интегрирането им на национално ниво и ще набележат мерки за справяне с предизвикателствата в сферата на пътната безопасност, включващи - скорост, подобряване на инфраструктурата и на безопасността на пешеходците и колоездачите.

монитор