Свят

Борят тълпите от туристи с такси

  20.02.2019 11:07             
Борят тълпите от туристи с такси

Снимка: PIXABAY.COM Венеция е само един от многото градове, които се борят с този проблем.

През последните години по света започнаха да се появяват туристически такси от обратно действие. Целта им е да намали наплива от туристи в определени райони, предават от сайта Quartz.

Те могат да бъдат събрани по време на издаването на виза,  още при пристигането на летището или като част от круизния или самолетния ни билет. Затова и за голяма част от населението таксите не са тайна и не са нещо ново. Исторически погледнато пък те се използват, за да се финансират туристически бордове, както и маркетингови кампании за реклама на дадена дестинация - всичко с цел да се привлекат повече туристи. Днес обаче някои градове и страни започват да

вземат мерки, за да направят точно обратното.

Градските центрове се пренапълниха с хора, които търсят филийки с авокадо, а красотата на даден обект не може да се види поради гората от селфи стикове. Месните туристи пък също страдат заради високата цена на наемите и от постоянната навалица. Чуждестранните гости са и хитри – те използват приложения, за да намерят най-добрите оферти, да пътуват с круиз и да слязат от него сити, след което да се върнат в нископлатената си хотелска стая. Пренаселването с туристи всъщност се дължи на много фактори – нискотарифните полети, растежът на круизната индустрия, както и провалът на властите да контролира процеса.

Затова в някои дестинации като Венеция, Амстердам, Бали, Единбург, както и Нова Зеландия туристическите органи обмислят да вкарат таксите с цел да се контролира прекомерно големият брой гости на обектите. Друга цел е да се демотивира определен тип хора от посещения. „Само в последните няколко години станахме свидетели на това как таксите могат да контролират туризма“, коментира Елизабет Бъкър, автор на посветена на темата книга. Според нея едва сега правителствата осъзнаха, че понякога и твърде добрите неща могат да са вредни. По нейни думи целта на таксите не е толкова да намали броя туристи, колкото

да привлече такива, които ще харчат повече.

Като пример Бъкър дава Венеция, която в продължение на години не направи нищо, за да смекчи ефекта от туристите. Сега обаче кметът въведе такса, с която ще има място и за местните да разглеждат обектите.

В началото на януари т.г. пък в Амстердам бе въведена подобна дневна туристическа такса от 8 евро (близо 9 долара). Само седмица по-късно 2 круизни линии обявиха, че повече няма да спират на пристанището, а на следващия месец други две направиха същото. Въпреки че таксата, която струва колкото няколко бири, е относително малка, тя успя да отблъсне ценово ориентираните круизни линии. Това даде на Амстердам ефективен начин да се справи отчасти с проблемите си.


Не всички такси целят да отблъснат изцяло туристите.


Бали, който се радва на голямо внимание от туристите благодарение на това, че бе споменат в туристически мемоар, въведе такса от 10 долара. Целта й е да опази околната среда и културата в региона, които са стъпквани от постелки за йога. „Властите не се опитват да прогонят туристите, които са основно от Австралия и Китай, а по-скоро виждат това като метод да се опази природата и локалната култура“, пишат от Jakarta Post.

Проблемът с пренаселването тепърва ще се разраства, а правителствата трябва да намерят начин да се справят с него. Затова и в момента повече от всичко стои въпросът: може ли една дестинация да извлече максимално много ползи от туристите без да разруши всичко, което я направи привлекателна в самото начало?

монитор