България

Опасност от екокатастрофа върна либийския танкер в Бургас (Обзор)

  16.01.2019 09:28             
Опасност от екокатастрофа върна либийския танкер в Бургас (Обзор)

 Военноморското разузнаване на САЩ следи случая с “Бадр”, Панама започна процедура за отмяна на регистрацията

Скандалният либийски танкер “Бадр”, който в момента е под името “Бдин”, бе върнат на бургаското пристанище в 6 часа сутринта на 15 януари със заповед на шефа на Морска администрация кап. Живко Петров. Това съобщи самият той на извънреден брифинг в Бургас вчера. Причината била, че танкерът можел да предизвика екокатастрофа, тъй като не бил ремонтиран близо 2 г.

“Когато корабът отплава на 21 декември, му разрешихме единствено курс до турското пристанище Тузла в Мраморно море, където да бъде ремонтиран. Вместо това той застана на 24 мили пред Созопол. Корабът

няма валидни документи

за нормална експлоатация - не са му проверени системите и не е сертифициран. За да се избeгне евентуално замърсяване на икономическата зона на България, разпоредих да бъде върнат обратно на стоянка в пристанище Бургас - там, откъдето отплава. След това заедно с колеги от Гранична полиция, с техен катер и наши инспектори бе връчено разпореждането на капитана. Той осъществи връзка с корабособствениците и танкерът пристигна на котвената стоянка. Корабът в момента е под панамски флаг, собственост на “Булгаргеомин ЛТД ДЗЗД”, а екипажът е украински. Всякакви спорове за собственост не са в прерогативите на Морска администрация, те следва да се изясняват по съдебен път със съответните документи”, каза кап. Петров.

В понеделник към 18,20 ч танкерът вдига котва от позицията, на която бе повече от седмица, и отплава на североизток. Преди полунощ обаче корабът изненадващо обръща и се насочва обратно към Бургас, където хвърля котва малко след 6 ч сутринта. В момента танкерът е на рейд в бургаското пристанище и ще остане там, докато му бъдат подновени всички документи. А това било работа на съответната администрация на флага, обясниха от Морска администрация.

Главната дирекция на търговското корабоплаване, част от морската власт на Панама, е започнала процедура за отмяна регистрацията на “Бдин” от своя регистър, съобщи maritime.bg. Според специализирания сайт за корабоплаване в официалната документация на Панама по случая се съобщава за сериозни съмнения за истинността на подадените документи при регистрацията на кораба под панамски флаг. От сайта съобщават също, че сагата с либийския танкер в България е влязла в сводката за пиратството и опасностите за корабоплаването в световен мащаб на Службата за военноморско разузнаване на Военноморския флот на САЩ.

Всеки месец Службата за военноморско разузнаване на американския флот публикува и разпространява доклад за пиратската активност. Историята с либийския танкер в България е включена в доклада за случаите, които са опасни за корабоплаването, между 3 декември и 2 януари. В документа се посочва, че на 21 декември на танкера, плаващ под либийски флаг, са се качили въоръжени мъже и “нападнали членовете на екипажа и принудили моряците да напуснат кораба”.

Вчера директорът на ГД “Гранична полиция” главен комисар Светлан Кичиков заяви, че е приключила вътрешна проверка, която установила, че служители на Гранична полиция не са употребявали сила при смяна на екипажа на кораба, както твърдял либийският капитан на “Бадр”.

“Няма такова нещо, лично и на място проверих какво се е случвало на 21 декември. Няма използване на физическа сила и помощни средства. Гарантирам, че всички процедури по смяната на екипажа са спазени, всички документи, необходими за тази дейност, били депозирани от корабния агент на 21 декември. Либийският капитан последен е напуснал кораба, дадена му е възможност да вземе всичко необходимо от касата на кораба”, каза главен комисар Кичиков.

Междувременно кап. Петров отхвърли тиражирани информации, че

либийският танкер се е

опитал да мине Босфора, след като отплава от Бургас под името “Бдин”. Повече от 2 седмици танкерът стоял на 24 мили срещу Созопол, извън български води, но в отговорната икономическа зона. На 2 януари обаче Върховният административен съд на България (ВАС) отмени решението на Административния съд – Бургас, както и заповедта на директора на Морска администрация, и капитан на пристанището, с която преди това либийският танкер бе задържан. От присъдата на ВАС става ясно, че либийският танкер е бил незаконосъобразно задържан в Бургас и Морска администрация трябва да заплати и съдебните разноски.

Борисов говори с либийския премиер

Премиерът Бойко Борисов проведе телефонен разговор с либийския си колега Файез Сарадж снощи. Двамата обсъдили казуса със задържания кораб “Бадр”.

Премиерът на Либия е благодарил на Борисов и на българското правителство за тяхната навременна намеса и демонстрираното желание казусът да приключи с положителен за двете страни край. 

БОЙКО БОРИСОВ

Сарадж подчертал, че благоприятният развой на събитията ще даде много силен знак за бъдещото сътрудничество между България и Либия и импулс на двустранните и икономическите отношения между двете държави. 

ФАЙЕЗ САРАДЖ

Двамата премиери се разбрали да бъдат гарант за развитието на икономическите отношения и български фирми отново да имат възможност в бъдеще да работят на либийския пазар. Сарадж е приел поканата на Борисов да посети България в най-скоро време. (24 часа)