Събития

Потребителите не се страхуват от имитациите на млечните продукти

  15.01.2019 11:38             
Потребителите не се страхуват от имитациите на млечните продукти

Иде ли краят на заблудата с продажбата на стоки, имитиращи млечните продукти – държавата реши да сложи край на предлагането на палмово масло вместо сирене и кашкавал. От началото на седмицата пък всички хранителни вериги и магизини трябва да обособят отделни щандове за млечните продукти и за имитиращите ги стоки.

Българската агенция по безопасност на храните и агенцията за защита на потребителите обещаха масови проверки по търговските обекти за спазване на законите. Те ще установяват дали се спазват измененията в наредбата за специфичните изисквания към млечните продукти. Документът бе приет с постановление №119 на министерския съвет от 2012 г. и коригиран с друг акт на МС с №135 9 юли м.г. След 6-месечен гратисен период, за да може фирмите да се пригодятн към изискванията, промените влязоха в сила от 15 януари.

„Новите правила ще позволят на потребителите да се ориентират по-лесно в избора си на качествени продукти“, каза Симеон Присадашки, заместник-председател на асоциацията на млекопреработвателите, чиито шеф е врачанският бизнесмен Димитър Зоров.

Според новите правила крайната опаковка трябва да бъде произведена и пакетирана от производителя, а не от търговеца. До момента се получаваше размиване на отговорността при злоупотреби с опаковките, поясни още Присадашки.

Най-важно според д-р Димитър Димитров от министерството на земеделието и храните е, че с новите правила се прецизират изискванията за етикетиране - с големи букви, ясно и точно, че продуктът е имитиращ. В имитиращи продукти думата „млечен“ не трябва да съществува. Също така ясно трябва да е посочена и заместващата съставка - растителна мазнина или протеин от немлечен продукт, както и неговото количество.

Предварителното опаковане на такива продукти ще се извършва само от производителя, а предлагането ще е на отделен щанд.

Отговорността досега беше размита, сега тя се вменява единствено на производителите, изтъкна Присадашки.

Потребителите във Враца твърдят, че не се притесняват от нововъведението, като допълват, че лесно се различава ксое сирене е истинско, и кое – имитация. Най-лесно продуктите от втория вид се различават и по цените – принципът е „колкото по-евтино, толкова повече неистинско“.

Oт една от големите местни фирми в бранша „Млечен рай“ коментираха, че промяната в наредбата не ги притеснява. Дружеството е имало достатъчно време, за да реагира на новите условия. „Новото положение няма да доведе до увеличение цената на нашите продукти“, уточниха от „Млечен рай“.

„Няма затруднение, предизвикано от промените, при дистрибуцията. При нас всичко е нормално“, допълни Веселка Петрова от дружеството.

Спокойно изглежда положението и в хранителните вериги, където също спазват изискванията.