Учените разказаха за тайнствената мъгла, убила 125 милиона души, от която няма спасение

20.11.2018 10:02

Група американски изследователи са стигнали до заключението, че от 536 г. от нашата ера в историята на човечеството започва един от най-ужасните периоди, съобщава Science. Майкъл Маккормик, археолог и историк от Харвардския университет, заявява, че именно тогава "тайнствената мъгла" се е спуснала над Европа,

Близкия изток и редица азиатски региони. Поради недостатъчната слънчева светлина в Северното полукълбо, средната годишна температура се е снижила рязко, като след това последвали катастрофално ниска реколта и повсеместен глад. Както описва историкът Прокопий Кесарийский, в същата тази година се случило велико чудо. "Цялата година Слънцето излъчваше светлина като Луната, без лъчи, сякаш губи силата си, преставайки да сияе чисто и ярко, както преди.

От времето, когато всичко това започнало, сред хората не преставаха нито войните, нито чумата, нито - всяко друго бедствие, което носи смърт ", - казва историкът, уточнявайки, че тогава е била десетата година от управлението на Юстин I, император на Византия. През 541 г. започва световната епидемия от чума, нейни жертви стават 100 милиона души на Изток и 25 милиона в Европа.

Авторите на това изследване са изучавали проби от лед, които датират от пролетта на 536 г., и открили в тях частици от вулканично стъкло. Те били сравнени с частиците, открити по-рано, и стигнали до извода, че те са идентични с вулканичните скали от Исландия. Учените вярват, че голямото вулканично изригване, което се случило в Исландия, е причина за редица бедствия, които разтърсват света по онова време. Превод и редакция: БЛИЦ