Две съседни галактики водят свирепа битка до смърт

13.11.2018 12:15
Две съседни галактики водят свирепа битка до смърт

Астрономи откриха, че две от нашите съседни галактики-джуджета водят свирепа и непрестанна битка.

Според новото изследване, ръководено от Австралийския национален университет, двойката неправилни галактики-джуджета Голям Магеланов облак (ГМО) и Малък Магеланов облак (ММО), които са видими и за невъоръженото око от южното полукълбо на Земята, се разкъсват една-друга в продължение на милиарди години.

„Битката наподобява доста тази, която Давид и Голиат вероятно биха водели, ако човекът нямаше особено голям късмет с прашката“, казва водещият автор на проучването д-р Дугал Макей.

Астрономите откриват, че разпределението на звездите в различните периоди от развитието на ММО подсказва, че тази галактика си е взаимодействала множество пъти с ГМО. Части от ММО са открити или встрани от нея, или са били избутани в сърцевината й.

По ГМО обаче също има поражения. Д-р Макей твърди, че части от галактиката, които са се намирали близо до ММО, са „сериозно изкривени и разкъсани“. Други места също показват признаци на „големи деформации“.

Екипът прави това откритие благодарение на камерата Dark Energy на телескопа „Бланко“ в Чили. Наблюденията му показват, че голяма част от разкъсания материал се е озовал в Магелановия поток – регионът между двете галактики.

Нещо повече – оказва се, че между ГМО и ММО се е намирала и една по-малка галактика, наречена Хидра 1. Нейната ширина е около 326 светлинни години, което е доста малко в сравнение с Млечния път (100 000 светлинни години). За сравнение – ширината на ГМО и ММО съответно е 14 000 и 7000 светлинни години.

“Тази галактика е част от клас, известен като свръхбледи джуджета. Научихме за тяхното съществуване едва преди 10 години – казва д-р Макей. – Това са галактики-джуджета с изключително ниска яркост, но въпреки това в тях има доста тъмна материя.“

В края на краищата и ГМО, и ММО ще бъдат погълнати от Млечния път след няколко стотици милиони години. Дотогава обаче съревнованието между двете ще продължи.

Други изследване, което е използвало данни от телескопа „Гая“ на Европейската космическа агенция, открива следи от скорошен сблъсък между двете галактики. За съжаление на ММО, битката не протича толкова добре, колкото тази между Давид и Голиат.

Изследването е публикувано в Astrophysical Journal Letters.