Събития

Калин Каменов: Враца има огромен потенциал да бъде модерен европейски град ИНТЕРВЮ

  08.11.2018 12:25             
Калин Каменов: Враца има огромен потенциал да бъде модерен европейски град ИНТЕРВЮ

Калин Каменов е роден на 19 юли 1980 г. във Враца. Възпитаник на Югозападния университет „Неофит Рилски” в Благоевград, специалност „Право“. През 2013 г. завършва Българско училище за политика „Димитър Паница“ към Нов български университет. Участник в десетки обучения и конференции на тема правата на децата, социални политики, психология, доброволчество, младежки политики и други. В последните години е съпредседател на Национален център за безопасен интернет, национален кореспондент към Съвета на Европа по Програма „Да изградим Европа за и с децата”, а също така и член на комитета по наблюдение към ОПРЧР. До есента на 2013 г. е председател на обществения съвет към „Фонд за лечение на деца”. В периода 2010-2012 г. е заместник-председател на Държавната агенция за закрила на детето. От 2012 до 2013 г. е председател на Държавната агенция за закрила на детето. Експерт по младежки политики в 42-ото народно събрание. През 2014 г. заема поста заместник-министър на младежта и спорта в служебното правителство на Георги Близнашки, който запазва и в правителството на Бойко Борисов. От 10 ноември 2015 г. е кмет на Община Враца. Спортът е едно от заниманията му през свободното време. Фен е на „Ботев“ /Враца/ и английския „Ливърпул“. Обича да играе баскетбол. Други теми, от които се вълнува са българските обичаи и традиции, както и от историята.

 

Г-н Каменов, измина третата година от мандата ви като кмет на Община Враца. С какво ще запомните последните 12 месеца?

Последната една година за мен и моя екип бе динамична, изпълнена с предизвикателства и изключително много работа. Резултатите, които постигнахме са налице и се надявам да се виждат и от моите съграждани. Един от най-важните приоритети за нас бе водния цикъл на Враца, чието изоставане продължаваме да наваксваме и днес.  Той е най-големият проект в страната в сектор „Води“ и най-важното е, че успяхме да завършим успешно три от общо четирите етапа. Приключи видимата част от проекта, която дразнеше врачани, това е линейната част на Етап 1 и Етап 2.  Това означава, че по воден цикъл в града вече няма да се копае.

Само за две години успяхме да завършим обект, стартирал преди 9 години. Пречиствателната станция за отпадни води /ПСОВ/ бе приета за експлоатация с Акт Протокол 16 на 28 юни т.г. и бе получено разрешение за ползване на 4 юли. С това всички нови и реконструирани съоръжения в ПСОВ са въведени в пълен работен режим. Благодарение на съвместните ни усилия с министерството на околната среда и водите, както и липсата на компромиси, Враца разполага с модерна фабрика за пречистване на отпадъчните води, която е в пълно съответствие с екологичните стандарти.

Пред нас остава още едно предизвикателство и това е последният етап от проекта – рехабилитация на стоманен и реконструкция на съществуващ захранващ азбестоциментов водопровод от язовир „Среченска бара“ до Враца. В средата на тази година Министерски съвет взе решение за удължаване срока за реконструкция на довеждащия водопровод. Съгласно решението, срокът за завършване е изместен от третото тримесечие на 2018 г. - на третото тримесечие на 2021 г. Най-тежката процедура, свързана с отчуждаването на над 480 имоти - частни, държавни, смесено участие и общински, отне много време, близо две години. Факт е, че вече сме на финала и в момента очакваме министерството на регионалното развитие и благоустройството да издаде разрешително за строеж на обекта.

Превърна ли се Враца в по-добро място за живеене, защото е факт многото асфалтирани улици и санирани блокове? Неща, които отдавна не са виждани в града ни?

Продължаваме да работим усилено в посока драстично подобряване на пътната инфраструктура в нашия град. Голяма част от пътните артерии са с нова настилка. От една страна е странно, че това го изтъкваме като някакво постижение, но имайки предвид какво беше състоянието на улиците доскоро, това е наистина предизвикателство, което успяхме да преодолеем.

Тук е мястото да благодаря за подкрепата, която получихме на правителството, на министър Петя Аврамова, която доскоро беше народен представител и на областния управител Малина Николова, с които заедно успяхме да привлечем средства от държавата и от Европейския съюз, за да може нашият град инфраструктурно да изглежда по-добре. Това вече е факт. За тази година сме заложили възстановяването на над 45 улици, като до момента са ремонтирани над 35. През миналата година бяха асфалтирани близо 30 и ако включим и улиците, на които предстои ремонт следващата година, може да направим така, че до края на моя мандат общият брой на улиците да достигне 100.

Като част от проекта за ремонт на пътя до пещера Леденика бяха изцяло асфалтирани бул. „Христо Ботев“ и Крайречен булевард -  участък, който е важна пътна връзка в града, се беше превърнал почти в път без асфалт. В момента той е асфалтиран, а районът ще бъде изцяло залесен и облагороден.

Задължителен е и контролът при изпълнение на качеството на ремонтните дейности. За всички корекции се налагат санкции на фирмата, които се отстраняват своевременно.

Тази година чрез Инвестиционната програма на Община Враца бяха внедрени мерки за енергийна ефективност на още 15 жилищни сгради. Продължаваме и родолюбивата инициатива, която започна миналата година, да се изписва Ботева поезия на санирани сгради. На втори блок в града е изписано стихотворение на великия поет. Жилищната сграда, на която е увековечена баладата „Обесването на Васил Левски“, се намира на бул. „Христо Ботев“ № 140, блок „Май“ №1. Дейностите по санирането са финансирани по Националната програма за енергийна ефективност на многофамилни жилищни сгради. Така общият брой на санирани блокове във Враца е 29.

Смятам, че днес, градът изглежда много по-жив и хората вече не търсят причини да напускат, а да останат тук. Считам, че Враца има изключително голям потенциал за бързо развитие и това си пролича през последните три години. Обликът му започна да става все по европейски и видимо изпреварва други български градове. Враца няма да спре прогреса си, поради което ще се стреми и към превръщането си в един от най-добрите градове за живеене в България.

Обществеността Ви подкрепя за усилията, положени за ограничаване на движението на конски каруци, а бездомните добичета като че ли намаляха. Това резултат от дейността на Инспектората ли е?

Трябва да се знае, чеправилата важат за всички и ако искаме да живеем в един уреден град трябва да ги спазваме, да пазим изграденото, за да го имаме повече време. Още през първата година от моя мандат в Община Враца бе създадено Звено „Инспекторат“, чиято функция е изцяло контролна и по-конкретно – да следи за спазването на местните наредби. Затова заедно с екипа на звеното сме безкомпромисни. Враца е първият град в страната, който успя да спре преминаването на каруци по улиците и вече се дава като пример, как със здрава ръка се спазват законите и действащите общински наредби.

С обновяването на пътната инфраструктура се появи и друг проблем – високата скорост по улиците, гонките и дрифтовете.

Посочените факти са част от причините да внедрим модерна система за видеонаблюдение, която да е полезна както на органите на реда, така и на служителите в местната администрация.

Враца бе и първият град, в който бе въведен уникалният софтуер.  В системата за видеоконтрол са инвестирани близо половин милион лева от местния бюджет, а гаранцията на съоръженията е пет години. Модерните устройства имат възможността да проследяват превозните средства, като идентифицират номерата на МПС-та както през деня, така и в малките часове на денонощието. Важна подробност е, че видеосистемата може да разпознава лица. Камерите разполагат с алармени съобщения при движение, вмешателство в работата и пресичане на зони.

На територията на Враца са разположени 36 камери за наблюдение, които се намират на 14 ключови кръстовища и пътни артерии. Смело може да посочим, че градът разполага с най-модерната система за видеонаблюдение в страната, в която е вграден последен модел изкуствен интелект на световно равнище. Системата няма аналог в момента. Нещо повече – на този софтуер са базирани видеонаблюдението на Лондон, Брюксел и други европейски градове. Най-интересното във видеонаблюдението във Враца е изкуственият интелект, който е свързан с база данни в реално време.

Системата допринесе и за ефективността на Звено „Инспекторат“, тъй като служителите констатират неправилно паркирани автомобили /които биват премахвани с репатриращия автомобил/, недобросъвестни граждани, както и водачи на превозни средства с животинска тяга.

Категоричното ми мнение е, че тази система трябва да бъде разширявана. Необходимо е да закупим още камери, които да бъдат разположени както на ключови пътни участъци, така и в кварталите на града. Системата трябва да бъде изградена и в населените места, като по този начин ще можем да се справим и с битовата престъпност.

Отличната работа на звено „Инспекторат“ съвместно с Районното управление бе и причина през изминалата година да получим награда в конкурса „Кмет на годината“ в категория „Градска среда“ за подобряване достъпността и сигурността на гражданите и контрол при спазване на общинските наредби. Няма да спрем да спазваме и прилагаме правила, защото само по този начин Враца ще бъде един по-уреден и по-сигурен град.

Това че сте на водещи места в няколко класации в годишната анкета на кмета.бг ласкае ли ви, или ви задължава?

Всяка награда преди всичко задължава. Тя не е за мен, а за моите съграждани и за моя екип. Тук е и мястото да благодаря на всички активни жители на Община Враца, които подават сигнали, мнения и критикуват. През годините се научих да слушам своите съграждани и това ми помага да бъда близко до хората. Трябва да работиш с чисто сърце за интересите на своя град и тогава се работи с лекота. Това е начинът да вървим напред. Няма нищо по-добро от това да бъдем коректив на самите себе си. Благодарение на сигналите, които постъпват, ние решаваме много от проблемите в нашия град.

Малко повече от година след идването на паяка можете ли да кажете, че репатриращият автомобил е дисциплинирал шофьорите във Враца?

Идеята за закупуване на репатриращ автомобил е от много отдавна, но едва миналата година бе реализирана. Определено след стартиране работата на „паяка“ това доведе допълнително до повишаване на реда и спазването на правилата в нашия град. Знам, че ще мине много време, преди да успеем да научим някои наши съграждани да си плащат в синята зона, да не паркират върху зелените площи, на пешеходните пътеки и тротоарите. Важно е обаче да се знае, че във Враца има правила и те се спазват. Ако не - има глоби. Може и на някой да не му харесва режимът на правилата в града, но той няма да се промени, напротив - ще се затегне.

Какво става с преговорите, за които загатнахте - кога ще имаме нов завод на водещ автомобилен гигант и във Враца?

Смятам, че най-важните проблеми във Враца, които трябва да бъдат разрешени са инфраструктурата и безработицата. Направихме проучвания на пазара на труда и за нуждите на жителите на града. Те показаха, че има крещяща необходимост от разкриване на нови работни места и инвеститор, който да намали безработицата, да върне хората в града и да се подобри стандарта на живот в района. През последните години сме водили над 10 срещи с потенциални инвеститори и повечето от тях, идвайки в града и виждайки състоянието на лошата пътна инфраструктура, се отказваха. Подобрихме състоянието на улиците и с подкрепата на министерството на икономиката и Българска агенция за инвестиции, с които имаме срещи всяка седмица, се подобри и имиджът на Враца. Направихме така, че инвеститорите имат вече по-голям интерес към нашия град. Всичко е свързано с трудна и сложна работа, с много срещи и разговори, защото инвеститор не се привлича от днес за утре.

В момента преговаряме с инвеститор и разговорите са в много напреднала фаза. През последните 6 месеца представители на компанията посещават града всеки месец. Имаме вече и конкретно инвестиционно предложение, с което заявяват, че искат да стартират производство на консумативи за автомобили. Ще започнат с наемането на 300 работни места, а след разрастване на инфраструктурата броят на наетите лица ще се увеличи до 1 000. Това е най-големият инвеститор в Северозападна България и по този начин имиджът на Враца, по отношение на създаване на нови работни места, ще се възвърне.

В момента с Българската агенция за инвестиции и министерството на икономиката работим за обособяване на нова индустриална зона, която ще се намира в района между кварталите „Сениче“ и „Кулата“, както и продължаваме да водим срещи и с други инвеститори. Също така смятам, че трудът на врачани трябва да се уважава и те трябва да получават достойно възнаграждение, за да имат и нормален стандарт на живот.

Наше задължение е да задържим хората, да работят тук и да живеят в града. Аз съм убеден, че всичко това ще се случи и Враца ще бъде добрият пример, за град, който успява да привлича инвеститори, да ги задържа, да подкрепя бизнеса и в същото време да е в помощ на своите съграждани.

Отговорихте на критиците за ремонта на централната пешеходна зона на пресконференция. Какво не разбраха хората и защо?

Реконструкцията на централната пешеходна зона на града е част от Инвестиционната програма и е от изключително важно значение, както за жителите на Враца, така и за гостите. Това е лицето на града. Чрез стартирането на ремонта, градът ни ще има съвременна визия и ще покажем, че тук се работи уверено и активно за подобряване на жизнения стандарт на хората. Обновяването и модернизацията са необходими, тъй като през последните години са извършвани само частични ремонтни дейности.

Лично мое мнение и това на екипа ми бе, че настилката трябва да бъде променена. Поради тази причина опитахме чрез Управляващия орган това да се случи и се радвам, че нашето искане бе одобрено. За нас настилката, която се поставя на пешеходната зона, трябва да бъде по-масивна, по-тежка и по-устойчива. Смятам, че решението, което взехме е правилно, и се надявам то да бъде оценено и да се хареса на нашите съграждани, защото то е в техен интерес.

Убеден съм, че когато създаваме и строим нещо, то трябва да има максимален срок на устойчивост, както и че когато проектът бъде завършен, ще се хареса на хората. Сигурен съм, че чрез контрола, който налагаме на фирмата-изпълнител, резултатът ще бъде положителен.

Мнозина Ви критикуват за политиката на Община Враца към МБАЛ "Христо Ботев". Какво бихте им отговорили, като акционер, който притежава 4% от акционерното дружество?

Ние сме може би сме единствената община от акционерите, която помага със собствени средства на болницата. Факт е, че през последните две години Община Враца е подпомогнала с 360 000 лв. МБАЛ „Христо Ботев“. През 2017 г. във връзка с Решение №360/27.01.2017 г. на Общински съвет - Враца е гласувана субсидия за финансово оздравяване на болницата в размер на 50 000 лв.

През 2018 г. отново е гласувана целева субсидия от общинския съвет за финансово оздравяване на МБАЛ, която е в размер на 100 000 лв. Същата година по договор за дарение от „АЕЦ Козлодуй“ ЕАД е предоставена безвъзмездно сумата от  210 000 лв. Средствата, предмет на договора за дарение, са за закупуване на материали и консумативи, необходими за МБАЛ „Христо Ботев“ АД.

Опитваме се да помагаме и чрез различни кампании, но нека да не забравяме, че общината е само един от акционерите в болницата, а основен собственик е държавата и тя трябва да поеме своите ангажименти и отговорности. Всичко, което можем да направим като община го правим, но не можем да свършим работата на държавата.

Превърна ли се „Тролейбусен транспорт" в горещия картоф по време на изминалата година. Вече декларирахте, че няма да се откажете от търсенето на решение за обществения превозвач?

Това е още един много важен за града ни проблем, който не е разрешаван от години. Каква е била причината и защо не е бил приоритет досега, не искам да коментирам. Нашата задача е една - да намерим решение. Факт е, че общинското дружество „Тролейбусен транспорт“ е в изключително тежко финансово и техническо състояние и няма възможност да си позволи да си закупи нови транспортни средства. За съжаление проектът, с който Община Враца кандидатства в началото на годината, не получи одобрение, тъй като не му достигнаха няколко точки. Това обаче не ни спря да търсим други варианти.

Моето желание е градът да има нов градски транспорт и това е едно от важните управленски решения, които с моя екип взехме. Това е и причината да възложим на експерти да изготвят общинска Стратегия за развитие на транспорта. Тя бе публично обсъдена и на нея бяха представени 5 варианта за закупуване на транспортни средства. Дебатите по темата бяха дискутирани повече от 3 часа. Към момента, икономически и от екологична гледна точка най-изгоден от тях е подмяна на публичния транспорт с дизеловите Евро 6 или метанови автобуси. Редица български и много европейски градове са предпочели този вид публичен транспорт. Предстои крайното решение за това какъв вариант да бъде избран. Това ще се случи по време на заседание на общинските съветници.

Важно е да се знае, че решението трябва да бъде взето много внимателно, много отговорно и с ясното съзнание, че изборът трябва да е между това, което е възможно и реалистично и да не изложи транспорта ни на риск от изчезване. За никое общество не е по-удобно това да няма реален контрол върху собствените си възможности за мобилност. Изборът е не дали трябва да се поднови градският транспорт, а колко бързо и на каква цена трябва да стане това.

Убеден съм, че Враца може да е един от първите градове в страната с нов, екологичен, съвременен и икономичен транспорт.

Удовлетворен ли сте от работата на общинския съвет и доколко решенията на местния парламент помагат на усилията Ви?

Искам да благодаря на общинските съветници за съвместната и ползотворна работа. Благодаря и на тези, които критикуват, защото когато критиката е градивна, помага за вземането на важни и отговорни решения. Убеден съм, че диалогът ще продължи и ще работим заедно в интерес на жителите на Община Враца.

Това интервю няма как да не засегне и страстта ви - "Ботев". Сбъднахте мечтата на хиляди и отборът влезе в елита. Но тъй като апетитът идва с яденето - кога "Ботев" ще заиграе домакинствата си на своя стадион?

Мога да зарадвам феновете на „Ботев“ Враца, че още от тази неделя любимият отбор отново ще играе мачовете си на стадион "Христо Ботев". Български футболен съюз /БФС/ излезе с решение, с което дава светлина да се завърнем у дома. На 11 ноември ще приемем отбора на „Дунав“ /Русе/ във Враца. Нека всички, които обичаме „Ботев“, да се съберем в неделя от 12 ч. на стадиона, за да бъдем 12-тия играч на любимия отбор!

Важно за отбора е той да бъде подкрепян. Момчетата имат много критици, но опитът ни попречи в крайните резултатите, защото ние сме новакът в лигата. Останалите отбори са много по-сигурни, а ние трябва да наваксваме грешките си и да бъдем по агресивни на терена.

Мога да кажа, че в момента толкова качествени и класни състезатели „Ботев“ /Враца/ не е имал досега.

Ако сме истински фенове и обичаме отбора, трябва да го подкрепяне не само в успехите, но и когато губи.

Привличането на Валери Божинов беше силен ход, но има ли "Ботев" аргументи, с които да го задържи?

Оставането на Валери Божинов в „Ботев“ не зависи от нас, а от самия футболист и от офертите, които ще получи през зимния сезон. Пожелаваме му да си намери добър отбор в чужбина, но в случай, че реши да остане във Враца, ще бъдем много щастливи.

Какво се случва със спортната зала, за която преди година се събраха хиляди подписи?

Факт е, че събрахме хиляди подписи и получихме голяма обществена подкрепа  за построяването на спортна зала в града. Не сме спирали да търсим финансиране. Основните ни приоритети в момента са да довършим ремонтните дейности на стадиона, както и да създадем нормални условия за тренировка във волейболната зала.

Какво е пожеланието Ви към врачани?

Пожелавам на първо място да са здрави, да имат време за семейството си и да останат във Враца. Смятам, че ни очаква много работа, но когато си целеустремен и стъпка по стъпка се разрешават проблемите ще успеем, след няколко години градът ни да бъде един по-модерен, чист и красив, с подобрена инфраструктура и осъвременена визия. Моите усилия и тези на екипа ми са създаването на такива условия, които да привлекат хората от Враца обратно в града. Това е изключително трудно, но не и невъзможно.

Нека моите съграждани да продължат да подават своите сигнали и мнения, защото когато има качествен диалог между администрацията и хората нещата се получават. Те са част от положителната промяна и съм убеден, че можем заедно да превърнем Враца в един от най-добрите градове за живеене в България.

 

АВТОР: Георги Александров