Учени направиха важно разкритие за хората, които са построили Стоунхендж

15.10.2018 12:53
Учени направиха важно разкритие за хората, които са построили Стоунхендж

Тайната на Стоунхендж не дава покой на учените вече много години. Кой е построил тези каменни блокове, кой ги е поставил в този ред, кой е погребан под тях? Последното изследване показа, че създателите на култовия британски паметник може да са били древните валийци (уелсци). Това удивително и древно съоръжение все още остава мистерия, която учени от различни страни се опитват да разгадаят. Каменните блокове, разположени във Великобритания, са датирани от 3020 г. до н. е.

Независимо от няколкото века на изследвания, така и не бе определено кой ги е поставил в този ред. Но неотдавнашно проучване на група учени от различни университети, включително Оксфорд, Брюкселския университет и Природонаучния музей в Париж, показа, че създателите на Стоунхендж е много възможно да са валийците. Учените отдавна се интересуват от хората, които са били погребани под Стоунхендж. Бяха открият древни кремирани останки, които са погребани близо до Стоунхендж около 3000 г. пр. н.е.. Те са почти невъзможни за изследване, но екипът, воден от Кристофър Сноук, направи истински пробив. Специалистите са изучили останките от 25 черепа, открити през 20-те години на миналия век. Експертите са използвали технология за радиовъглеродно датиране, базирана на анализ на изотопите на стронция. Установено е, че 10 от 25-те души не са живели близо до Стоунхендж до смъртта си.

Пропорциите на най-високите стронциеви изотопи в останките съвпадат с жителите на района на Великобритания - Западен Уелс. Там сега живее народ, наричащи се валийци, потомци на келтите. Между другото, сините камъни, използвани за изграждането на Стоунхендж, произхождат от същия район. Това означава, че в края на неолита хората са успели да доставят тези камъни от Уелс в Уесекс. Това е около 225 километра! Учените са установили, че Стоунхендж е построен на четири етапа, които се простират на няколко хилядолетия.

Повечето камъни са били транспортирани по вода на салове, а някои - с помощта на салове и шейни. Трудно е дори да си представим с каква цел няколко десетки поколения от древни жители на тази област са построили тази невероятна конструкция! Все още няма точни доказателства за правдивостта на някоя от теориите за изграждането на този паметник. Смята се, че той може би е построен като гробище, светилище, астрономическа обсерватория. Но нито една от тези теории не е точно потвърдена. Превод и редакция: БЛИЦ