Свят

Пазарът на чисти електромобили с 66% ръст спрямо 2017 г

  25.09.2018 13:09             
Пазарът на чисти електромобили с 66% ръст спрямо 2017 г

Електромобилите, били те чисти или хибриди, са сочени от голяма част от анализаторите като бъдещето на автомобилния транспорт. Неслучайно дори петролни гиганти като Саудитска Арабия вече обръщат поглед към този индустриален сегмент. Излседване на състоянието на пазара за 2018 г., направено от специализираната платформа ev-volumes.com, напълно потвърждава тези очаквания.

Глобалните продажби на чисти електромобили през първата половина на 2018 г.

2018 се очертава отново като страхотна година за пазара на чисти електромобили – за първите шест месеца са доставени 783 000 единици, което е ръст от 66% спрямо същия период на миналата година. Предварителните резултати за юли пък показват ръст от 53% в сравнение със същия месец на 2017 г. Към момента, Китай държи 51% от световния обем и достига пиков дял от 4,8% електромобили на вътрешния си автомобилен пазар, който е и най-големия в света. Електрическите превозни средства с акумулаторни батерии (BEV) представляват 64% от глобалния обем, докато plug-in хибридите (PHEV) - 36%. Това обаче е средната стойност в световен мащаб, която зависи от индивидуалните схеми за поощрение, така че съотношението между изцяло електрическите превозни средства и хибридните варианти варира значително в различните страни. BEV могат да представляват 88% от общите продажби на електромобили (Холандия) или само 12% (Финландия). Средната процентна стойност на BEV от общия брой продадени електромобили в Европа е 51%; в Китай - 73%. В САЩ нивата на продажби на BEV са били в порядъка на 53% от общия пазар на електромобили до юни, но със засилването на продажбите на Model 3 на Tesla продължават да растат.

Прочетете още: Над 1,1 милиона електромобила ще купят в Китай през 2018 г.

Според очакванията глобалните продажби на изцяло електрически превозни средства ще надхвърлят кота 2 милиона още тази година, като достигне 2,1 милиона единици, което представлява увеличение от 64% спрямо 2017 година. Наблюдава се и определена сезонност на продажбите, като 60-65% от тях се случват през втората половина на годината.

Горепосочената статистика за BEV и PHEV включва категориите леки автомобили, SUV, MPV и лекотоварни автомобили. Средно и тежкотоварните автомобили се очаква да добавят още 280 000 продажби към общия брой през 2018 г., почти всички от тях в Китай. Глобалната популация на изцяло електрически превозни средства се очаква да достигне приблизително 5,4 милиона леки автомобила до края на 2018 г., което е с 64% повече в сравнение с края на 2017 г. Средно и тежкотоварните добавят 800 000 единци към глобалната статистика.

Най-големият принос за растежа на пазара на изцяло електрически автомобили има Китай, където очакванията са продажбите да се увеличат с повече от 500 000 единици и да достигнат 1,1 милиона през 2018 г. Дългоочакваният Model 3 на Tesla ще допринесе за повишаващия се процент с над 130 000 допълнителни единици тази година. Въпреки ограниченията на продажбите само до територията на САЩ и Канада, Model 3 вече е най-продаваният измежду всички категории през юни, юли и август, като се очаква тази тенденция да се задържи и в рамките на следващите няколко месеца.

Сред най-бързо растящите пазари за първите 6 месеца на 2018 г. са Китай (+105%), Канада (+168%), Холандия (+126%), Южна Корея (+169%), Испания (+99%), Финландия (+148%), Дания (+691%), Португалия (+119%) и Австралия (+98%). Много страни от Централна Европа също са увеличили продажбите си от три до четири пъти, макар и от малки стартови бази.

Лидер като процент продадени изцяло електрически превозни средства е Норвегия, както обикновено, където 37% от продадените нови автомобили тази година са BEV. Исландия е на второ място с 14%, а Швеция трета с 5% за първата половина на годината.

Над 2 милиона доставки и над 5 милиона по пътищата

Растежът през второто тримесечие на фискалната година надхвърля очакванията на анализаторите, със зашеметяващото 70%-но увеличение на продажбите на изцяло електрически автомобили спрямо същия период на 2017 г. През май, делът им на световния пазар на леки превозни средства надхвърля 2%, а през декември се очаква той да достигне 3,5%. Към момента, на редица пазари като тези в Норвегия, Швеция и Германия се наблюдава забавяне на доставките. Сроковете там, а и в други части на Европа, надхвърлят 6 месеца. Затова и производителите вече обявиха увеличение на производството за следващите модели.

Именно на тази база анализаторите завишават прогнозите си за глобалните продажби за тази година до 2,1 милиона. От тях 350-360 хиляди ще бъдат в САЩ, 420-430 хиляди в Европа, 1 150 000 в Китай и 160 хиляди извън горепосочените пазари. Статистиката включва само леките и лекотоварните автомобили.

До края на 2018 г., популацията на изцяло електрически превозни средства ще достигне около 5,4 милиона единици, което показва увеличение от 64% в сравнение с края на 2017 година. И все пак, влиянието на BEV върху общия брой автомобилите ще бъде трудно забележимо в повечето страни, тъй като 5,4 милиона чисти електромобила са едва 0,4% от общия брой на леките и лекотоварните превозни средства, който надхвърля 1,3 милиарда. Растежът обаче би трябвало да се превърне в константа и картината да се промени в сравнително кратки срокове.

Китай води по растеж и обем

Китай обикновено започва годината с по-слаби продажби, когато става дума за нови електрически автомобили, но през 2018 местният пазар има силен старт (+115%), който се задържа и през второто тримесечие (+100%). В средата на юни обаче, правителството прие нови изисквания за субсидиране - по отношение на обхвата (> 150 км) и специфичния капацитет на батерията (> 105 Wh/kg) – което изключи от сметката продажбите на някои много популярни по-малки модели. Затова и очакванията са растежът на пазара в Китай да се забави през третото и четвъртото тримесечие, докато производителите не решат новите предизвикателства пред отпадналите модели.

В Европа ситуацията е различна заради ограниченията, които налагат някои от големите пазари на електромобили. Като цяло, ръстът за Стария континент е бил 40% през първото тримесечие, 45% през второто и 30% през юли.

http://computerworld.bg