Събития

Инж. Дончо Атанасов: Никой не може да спре строежа на пътя Видин - Ботеград ИНТЕРВЮ

  15.02.2018 16:49             
Инж. Дончо Атанасов:  Никой не може да  спре строежа на пътя  Видин - Ботеград ИНТЕРВЮ

Инж. Дончо Атанасов е председател на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ от декември 2016 г. Преди това е бил член на Управителния съвет, както и директор на дирекция „Оперативен контрол и управление на риска“ в Национална агенция „Пътна инфраструктура“.

Започва кариерата си в металургичния завод „Кремиковци“, където в продължение на 18 години заема различни длъжности. Депутат е в 37-ото Народно събрание.

Интервюто е реализирано ексклузивно за "Конкурент".

 

Инж. Атанасов, напоследък много се говори за бъдещото строителство на магистрален път между Видин и София. Моля Ви, още веднъж, да обясните кога започват процедурите и какво предвижда Агенция „Пътна инфраструктура“ за тази година?

Изграждането на пътя между Видин и Ботевград с обща дължина 167 км е приоритет на правителството, защото построяването му ще модернизира Северозападна България. Една от най-важните ни задачи е развитието на пътната инфраструктура в Северна България със завършването на автомагистрала „Хемус“ и двете вертикални връзки в направлението Видин – София и Русе – Велико Търново.

През март Агенция „Пътна инфраструктура“ ще стартира обществените поръчки за избор на изпълнител и за надзор на най-сложния участък между Мездра и Ботевград. Общата дължина на отсечката е 33 км. През втората половина на годината ще обявим процедурите за още 52 км. Това е отсечката от Видин до Ружинци. Общо през тази година ще стартираме обществени поръчки за 85 км по направлението, което е повече от половината от трасето. То ще бъде с автомагистрален габарит с по две активни ленти и една аварийна в посока. Ако няма обжалвания и строителните дейности започнат в началото на следващата година през 2021 г. най-тежките участъци ще бъдат готови.

Колко ще струва изграждането на цялата магистрална връзка? Откъде ще дойдат тези пари?

Проектът ще бъде реализиран изцяло със средства от републиканския бюджет. Индикативната стойност на целия проект от Видин до Ботевград е около 800 млн. евро или близо 1.6 млрд. лв.

Във Видин пак се стягат за протести заради Е79. Какво не разбират хората, от това, което им обяснявате? Възможно ли е протестът да е политически, а не граждански, както твърдят организаторите?

Не искам да навлизам в подобни разсъждения. Хората във Видин, Монтана, както и в по-малките населени места се познават и добре знаят кой, кое и през последните месеци и години с какви проекти е бил ангажиран. Това, което искам да знаят хората от Видин, Монтана, Димово, Ружинци, Берковица, Монтана и останалите населени места е, че инфраструктурният проект Видин - Ботевград е необратим и в това никой не трябва да има никакво съмнение. Започваме изграждането от най-сложния и тежък участък.

Допускате ли, че негодуванието на хората идва от това, че от десетилетия им се обещава магистрална връзка между Видин и София, а тя все не се случва?

Няма шеф на пътна администрация, които да не иска да се строят повече пътища и да се инвестират много повече средства, защото пътната инфраструктура е гръбнакът на икономиката и е най-публичната услуга, която се ползва от всички граждани. Пътната агенция не е забавила с ден проекта и по неговата подготовка се работи изключително сериозно. Напротив, през последната година сме форсирали реализацията му, но подготовката на голям инфраструктурен проект е сложен и трудоемък процес, свързан с проектиране, отчуждения и процедури за оценка на въздействието на околната среда, обществени поръчки и т. н. Тежката и невидимата част от работата на администрацията е неговата подготовка, защото тя е свързана със спазването на редица законови и поднормативни актове, с които сме длъжни да се съобразим. Даде ли се разрешението за строеж, проектът тръгва и е станал.

Какво да чакат хората между Мездра и Ботевград от средата на следващия месец?

През март стартираме тръжната процедура за избор на изпълнител. Строителните работи ще започнат след приключването й и подписването на договора с избрания изпълнител. Ако няма обжалване, което да забави проекта, това може да стане в края на тази или началото на следващата година.

Отсечката Мездра - Ботевград ще се изгражда в изключително сложен терен. Ще бъде с две платна с по две ленти за движение в посока, с което ще се осигури пропускливост и безопасност на движението. Трасето ще следва съществуващия път като се развива по нов терен в участъците, обхождайки селата Люти дол, Типченица, Новачене и Скравена. Ще бъдат изградени редица съоръжения - над ж. п. линията Мездра - София, мостове над р. Искър, Малата река, Калница, Бебреш, Рударка, както и пътен възел при село Новачене. Пресичанията на републиканските и общинските пътища ще се осъществява чрез кръгови кръстовища „Мездра“, „Дърманци“, „Ребърково“, „Люти дол“, „Скравена“ и „Ботевград“. Предвидено е построянето на селскостопански надлези, прощадки за отдих и т. н.

Бихте ли конкретизирали на колко лота /отсечки/ и кога ще започне трасето на Е79 между Видин и Ружинци?

Участъкът между Видин и Ружинци е 52 км. Изграждането му ще е разделено на три части, за да може по цялото трасе на обекта да се работи едновременно. Отделните отсечки са от Видин до Димово, обход на Димово и Димово - Ружинци. Целта е да се заобиколят големите населени места и транзитният трафик да се изведе от тях. Пътят ще бъде с магистрален габарит и проектна скорост от 120 км/ч. В участъка ще има 5 пътни възли, чрез които новото трасе ще се свързва с пътната мрежа и с населените места в региона. Това са: пътен възел „Видин“ - при отделяне от околовръстния път на Видин, пътен възел „Дунавци“ - при пресичането с път ІІІ-1413 за връзка с Дунавци и Синаговци и Грамада, пътен възел „Кула“ - при пресичането с път ІІІ-141 за връзка с гара Срацимир и село Срацимирово и от там към Грамада, пътен възел „Макреш“ - при пресичането с път за с. Вълчек и от там за връзка с път ІІІ-1403 към Макреш. Този пътен възел ще се ползва и за връзка с гр. Димово. Пътният възел „Бела“ ще е при пресичането с път І-1 за връзка с Димово, Скомля и Бела. Предвидени са и пресичания с път ІІ-12 за връзка с Видин и Брегово и с път ІІ-14 за връзка с гр. Видин, с Войница, Кула и ГКПП „Връшка чука“.

Какво се случва с обещаната рехабилитация на пътя между Видин и Лом?

Тази година по програмата за текущ ремонт ще подобрим състоянието на пътя Лом - Видин, където е най-голямото свлачище в България, дълго почти 8 км. Ще укрепим и свлачището при 10-и км на път II-14 Видин - Кула - Връшка чука, където приключваме тръжната процедура за избор на изпълнител, а при възможност ще започне и превантивен ремонт на отсечката. През тази година ще бъдат ремонтирани около 45 км третокласни пътища във Видинска област. През последните години в пътната инфраструктура в област Видин сме инвестирали над 50 млн. лв.

Кога ще стартира работата по моста край село Краводер, който е в окаяно състояние?

При подобряване на метеорологичните условия започваме работа по съоръжението. Преди дни подписахме договора с изпълнителя на ремонтно-възстановителните работи на моста над река Ботуня на път I-1. Инвестицията е за близо 700 000 лв. и е от бюджета на АПИ. Съоръжението е построено преди повече от 35 години - през 1981 г., и досега не е основно ремонтирано. Проектът предвижда изграждане на ново пътно платно и плоча, хидроизолация и асфалтова настилка, подмяна на ограничителните системи и др. Срокът за изпълнението на ремонтните дейности е 90 дни.

Припомнете ни намеренията на АПИ и държавата за така желания от населението тунел под Петрохан?

През 2018 г. стартираме прединвестиционно проучване за пътя от Монтана до София по направлението на второкласния път ІІ-81 с изграждане на тунел под Петрохан. Целта на прединвестиционното проучване е да се определи привлечения трафик по направлението на второкласния път след изграждането на тунела, разработване на възможни алтернативни трасета за осъществяване на инвестиционното намерение, определяне на пътен габарит на направлението, въз основа на прогнозния привлечен трафик, определяне на индикативна строителна стойност на отделните алтернативни трасета и т. н.

Прокопаването на подобно съоръжение е сериозна инвестиция и всички детайли трябва да бъдат много добре проучени и преценени. През 1988 г. - преди точно 30 години, е извършено предпроектно проучване в участъка от разклона за гр. Годеч до гр. Монтан. Проучването е било за двулентов габарит на пътя, което не кореспондира със съвременните тенденции за развитие на пътното направление, за обема на транспортния трафик и поради това е необходимо да се извършат задълбочени прединвестиционни проучвания.

През тази година ще ремонтираме 43 км от пътя през прохода „Петрохан“, които са на територията на Софийска област. Рехабилитацията на участъка се финансирана от ОП „Региони в растеж“ и ще завърши през есента. С изпълнението на обекта ще приключи цялостният ремонт на път II-81 през прохода „Петрохан“, тъй като участъкът на територията на област Монтана беше ремонтиран през 2015 г.

Какво бихте казали на онези, които призовават към протести във Видин?

Да бъдат разумни. Започваме изграждането на пътя Видин - Ботевград и в това никой не трябва да се съмнява. Няма министър или председател на пътната агенция, който да не иска този проект да се реализира колкото се може по-бързо.